چرا محاکمه سردبیر
چرا محاکمه سردبیر "قم نیوز" برگزار شد؟

چرا محاکمه سردبیر سايت قم نیوز برگزار شد؟ دادگاه علی پورطباطبایی، به اتهام نشر اکاذیب امروز دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ برگزار شد.

ماجراى سايت قم نيوز چه بود؟

پورطباطبایی سردبير سايت قم نيوز پاییز سال گذشته اخبار متعلق به اولین مسمومیت‌های سریالی مشکوک دانش‌آموزان در مدارس قم را پوشش داده بود و در اسفند همان سال بازداشت شد.

این خبرنگار در توییتی درباره دادگاه‌اش نوشت: جلسه اول دادگاه من درباره اتهام به نشر اکاذیب برگزار شد. قاضی از من خواست در مورد این اتهام به نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی دفاع کنم و من هم مستنداتم را ارائه کرده و دفاع کردم.

پورطباطبایی همچنین نوشته که برای اتهام ارتباط با بیگانگان که با عنوان جاسوسی مطرح بوده، قرار منع تعقیب صادر شده است.

حملات شیمیایی سریالی به مدارس دخترانه ایران از پاییز سال گذشته آغاز شد و در فروردین و اردیبهشت امسال نیز ادامه پیدا کرد و تقریبا تمام نشد.

واکنش مسئولان

به گفته یک نماینده مجلس شورای اسلامی، تا روز ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۱، بیش از پنج هزار دانش‌آموز در ۲۵ استان مسموم شده و حدود ۲۳۰ مدرسه هدف حملات شیمیایی قرار گرفتند.

وزارت اطلاعات ج.ا در اردیبهشت ماه امسال پس از ماه‌ها سکوت و هیچ بيانيه‌ای صادر نشد، بالاخره در بیانیه‌ای آمد اینکه با انکار حملات شیمیایی به مدارس ایران، وضعیت مدارس دخترانه را ناشی از شیطنت، تمارض، و هیستری جمعی دانش‌آموزان، در نتیجه استفاده از موادی مانند بمبک بد بو و افشانه اشک‌آور دانست.