اربیل
چرا جمهوری اسلامی به اربیل حمله کرد؟

دليل حمله جمهوری اسلامی به اربیل؛ خبرگزاری رویترز در گزارش ویژه تعدادی از مقامات عراقی و ترکیه ای اعلام کرد که طرح جدید اقلیم کردستان عراق برای صادرات گاز به ترکیه و اروپا با کمک اسرائیل یکی از دلایل جمهوری اسلامی برای حمله موشکی اخیر خود علیه اربیل بود.

چرا جمهوری اسلامی به اربیل حمله کرد؟

مقامات ناشناس به رویترز گفته اند که هدف از این حمله پیامی چند جانبه به متحدان آمریکا در منطقه بوده است، اما یکی از انگیزه های اصلی طرح انتقال گاز کردستان به ترکیه و اروپا با همکاری اسرائیل بوده است.

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای روز یکشنبه ۲۲ اسفند، مسئولیت حمله موشکی به اربیل را بر عهده گرفت و گفت که یک مرکز اراهبردی اسرائیل را هدف قرار داده است. با این حال مقامات اقلیم کردستان عراق ادعای جمهوری اسلامی در مورد پایگاه های اسرائیلی در منطقه را رد کردند.

انتخاب هدف حمله بسیاری از مقامات و تحلیلگران را سردرگم کرد

روز دوشنبه، رویترز گفت که این حمله نادر بوده و مقامات منطقه را با “وحشیگری” خود شوکه کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، انتخاب هدف حمله بسیاری از مقامات و تحلیلگران را سردرگم کرد زیرا بیش از ۱۲ موشک به ویلای یک تاجركرد فعال در بخش انرژی در اقلیم کردستان عراق اصابت کرد.

یک مقام امنیتی عراق به رویترز گفت: اخیراً دو جلسه بین مقامات اسرائیلی و آمریکایی و کارشناسان انرژی در این ویلا برگزار شد تا انتقال گاز کردستان به ترکیه از طریق خط لوله جدید بررسی شده است.