ارز ترجیحی

علیرغم هشدارهای مکرر مبنی بر افزایش شدید قیمت ها پس از حذف ارز ترجیحی توسط دولت، مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت به دولت اجازه دهد تا در بودجه سال آینده آن را لغو کند.

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه، با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقت کردند که به دولت اجازه می دهد هر کالایی را از سبد ارزهای یارانه ای حذف کند.

اقتصاددانان اعلام کرده اند که دولت قبل از حذف ارز موظف است برای کالاهای اساسی کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه ها جایگزین مطمئن تعیین کند.

آنها اضافه کردند: «اکنون دولت بر اساس این پیشنهاد می‌ تواند هر کالایی را که شرایط آن فراهم شد، از سبد ارز ترجیحی خارج کند».

تعدادی از نمایندگان مجلس پیش از این در جلسات مختلف هشدار داده بودند که حذف ارز ترجیحی از بودجه سال آینده منجر به افزایش شدید قیمت ها خواهد شد.

به نوبه خود، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارسال نامه ای به سران سه قوه تاکید کرد که  حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بحران ایجاد می کند.

برخی از مقامات دولت حسن روحانی نیز نسبت به احتمال تکرار اعتراضاتی مانند اعتراضات آبان ۹۸ در صورت ادامه وضعیت اقتصادی کنونی در کشور هشدار داده اند.