نقض تحریم‌‌های ایران

دیروز، چهارشنبه ۷ مهر، نروژ اعلام کرد که یک استاد دانشگاه ایرانی-آلمانی در دانشگاه علم و فناوری نروژ (NTNU) را متهم به نقض تحریم‌‌های ایران کرده است.

دادستان عمومی نروژ یک پروفسور ایرانی در دانشگاه علم و صنعت نروژ را به دلیل نقض تحریم های ایران متهم کرده است زیرا ۴ محقق را به عنوان مهمان از ایران دعوت کرده و به آنها اجازه دسترسی به آزمایشگاه را داده است.

رانکه توضیح داد: «استاد دانشگاه به نقض تحریم‌های ایران، قوانین کنترل صادرات و قانون نروژ در زمینه رخنه اطلاعاتی متهم شده و با مجازات احتمالی ۱۰ سال زندان روبرو است».

خبرگزاری “آسوشیتدپرس” گزارش داد که فردریک رانکه، دادستان نروژی اعلام کرد که محققان بازدید کننده به اطلاعاتی دسترسی دارند که ممکن است در برنامه هسته ای ایران برای آنها مفید باشد.

شایان ذکر است که دادستان نروژی، فردریک رانکه، نام این استاد دانشگاه و مدت اقامت مهمانان ایرانی را که دعوت کرده بود ذکر نکرده است.

از سوی دیگر، یک شبکه تلویزیونی نروژی نیز اعلام کرد که این استاد دانشگاه ایرانی از فوریه ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ از ۴ محقق ایرانی به دانشگاه علم و فناوری نروژ در شهر تروندهایم دعوت کرده است.

دادستان نروژی به این شبکه تلویزیونی گفت: «مهمترین موضوع این است که ایرانیان به دانشی دسترسی داشتند که می‌ تواند در برنامه هسته‌ای ایران به کار برده شود».