موشک ماهواره‌بر

اظهارات مقامات جمهوری اسلامی درباره پرتاب موشک ماهواره‌بر “سیمرغ” همچنان متناقض است، چرا که برخی از آنها هنوز پرتاب موفق را تایید و برخی دیگر تکذیب می کنند.

دو هفته پس از آنکه سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ را ناموفق خواند، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، از موفق بودن آن خبر داد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران امروز پنجشنبه، ۲۳ دی، در همایشی در قم اظهار داشت: «آزمایش موفق پیشران و موتور مرحله اول ماهواره‌بر‌ها با سوخت جامد بود».

حاجی‌زاده اضافه کرد: «ما دو سال پیش اولین پرتاب ترکیبی مایع و جامد را انجام دادیم که موتور اول مایع و دوم و سوم جامد بود. امروز این امکان فراهم شده است با موتور‌های ارزان ماهواره‌های زیادی را در مدار قرار دهیم».

بهمن ماه گذشته مقامات جمهوری اسلامی از پرتاب موشک‌ماهواره‌بر “ذوالجناح” خبر دادند و دو هفته پیش نیز وزارت دفاع پرتاب موفق موشک حامل ماهواره “سیمرغ” حامل سه محموله تحقیقاتی به فضا را تایید کرد.

ساعاتی پس از تایید این وزارتخانه، برخی خبرنگاران فاش کردند که پرتاب موشک موفق نبوده و محموله سرعت کافی را برای قرار گرفتن در مدار پیدا نکرده است.

بعداً احمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع، اعلام کرد: «این ماهواره‌بر تثبیت نشده بود و به همین دلیل سه محموله ارزان‌قیمت را پرتاب کرده و ماهواره گران‌قیمت اصلی را پرتاب نکرده است».