موجی از مهاجرت دسته جمعی از ایران به دلیل وخیم شدن اوضاع اقتصادی و اجتماعی

بهرام سالواتی ، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران هشدار داد که یکی از جنبه های تبدیل اقتصاد ایران به اقتصاد ونزوئلا ، شکل گیری موج “مهاجرت گسترده” است و اقشار مختلف مردم اکنون در حال بررسی این هستند که کشور را ترک کنند تا در شرایط امن تر و با ثبات تری زندگی کنند و حتی به کشورهای همسایه فرار کنند.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران ادامه داد: اگرچه در گذشته بیشتر تمرکز بر عزیمت افراد مستعد و تحصیل کرده و خروج نخبگان هنری و ورزشی از کشور بود ، اما اکنون میل به ترک و مهاجرت از ایران در حال حاضر در طبقات مختلف اجتماعی به ویژه در گروه های اقتصادی پایین به سرعت در حال گسترش است.

سالواتی افزود: “تمایل ایرانیان به مهاجرت شاید به دلایل مختلف به صورت مهاجرت واقعی ظاهر نشده باشد ، اما زنگ خطر در مورد تمایل به مهاجرت در گروه های مختلف به وضوح قابل مشاهده است.”

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران گفت: “نوسانات شدید نرخ ارز ، تورم ، رکود اقتصادی شدید و افزایش بیکاری ناشی از کرونا ، همراه با نآمیدی اجتماعی و سایر مسائل و مشکلات ، باعث افزایش و افزایش” مهاجرت “در ایران در سطح جهانی شده است.

ایرانی ها هنگام سفر به خارج از کشور به دلیل پیامدهای منفی بازار ارز با بحران شدیدی روبرو می شوند و قیمت دلار آمریکا از مرز ۹۰۰۰ تومان ایران عبور کرده است ، زیرا رزرو بلیط هواپیما به روشی بی سابقه افزایش یافته است.

روزنامه ایرانی “همشهری” نشان داد که آژانس های مسافرتی و جهانگردی ایران با بهره گیری از بحران بازار ارز ، قیمت های رزرو سفر خارجی را افزایش دادند که این امر هزینه های مسافران ایرانی را دو برابر افزایش داد اما با این حال اشاره به تصمیم بانک مرکزی مبنی بر توقف تأمین ارزهای سخت به مسافران ایرانی داشت.