جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

با نزدیک شدن به آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری منتشر شده است که نشان می‌دهد ۶۷۵۰ کارگر خارجی در پروژه‌های قطر جان باخته‌اند.

روزنامه انگلیسی “گاردین” با انتشار گزارش هایی که شامل آمار مرگ و میر کارگران خارجی در قطر است که روی پروژه های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر کار می کنند، جنجال به پا کرده است.

گاردین گزارش داد که تعداد کارگرانی که در قطر بر اثر شرایط غیرانسانی زندگی و نبود مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی جان خود را از دست داده‌اند به ۶۷۵۰ نفر رسیده است.

از سوی دیگر، مارتین ساموئل، نویسنده مشهور انگلیسی در روزنامه “دیلی میل”، آنچه مقامات قطری با دست اندرکاران ساخت ورزشگاه های این کشور انجام می دهند را «بردگی مدرن» توصیف کرد.

ساموئل گفت که کارگران حدود ۹ ماه است که حقوق نگرفته‌اند و در دمای بسیار بالا و در شرایط خطرناک در زمان شیوع همه‌گیری کرونا کار می‌کنند.

نویسنده بریتانیایی “دیلی میل” همچنین تأیید کرد که برگزارکنندگان جام جهانی و فیفا به خوبی می‌دانند که قطر متا کوتس حقوق کارگران را بیش از یک سال ​پرداخت نکرده و به آنها خدمات بهداشتی ارائه نمی‌کند.

ساموئل همچنین توضیح داد: «به کارگران پروژه‌های قطر گفته شد که دستمزدهای بدهکار مشروط به فسخ زودهنگام قراردادها و بازگشت به کشور خود است».