مرکز تحقیقات پارلمان ایران
مرکز تحقیقات پارلمان ایران خواستار رد بودجه روحانی است و تأیید که این منجر به تورم شدید خواهد شد

مرکز تحقیقات پارلمان ایران بودجه سال ١۴۰۰ را دچار “مشکلات اساسی” توصیف کرد و نمایندگان مجلس خواستار رد کامل آن شدند.

این مرکز اعلام کرد بودجه پیشنهادی دولت ۵۰ درصد کسری دارد و منجر به تورم شدید خواهد شد.

طبق اعلام مرکز مرکز تحقیقات پارلمان ایران ، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پس انداز شده است ، در بودجه سال آینده ، از محل هزینه های دولت (شامل حقوق و بازنشستگی) از فروش دارایی یا وام گرفتن ، و حتی با فرض فروش کامل اوراق بهادار ، بودجه حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.

دولت ایران انتظار دارد ۲.۳ میلیون بشکه نفت در بودجه سال آینده بفروشد. با این حال ، تعدادی از نمایندگان فروش این مقدار روغن را غیرممکن دانستند.

مرکز تحقیقات مجلس در گزارش قبلی خود گفته بود که فروش نفت ایران در سال ۱۹۹۹ بیش از ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

پیش از آن هم اتفاق افتاده است که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توسط حسینعلی امیری ، دستیار روحانی در مجلس ارائه شد.

بر این اساس ، رئیس مجلس ایران ، محمد باقر قالیباف ، اظهار داشت که هیئت پارلمانی اصرار بر اصلاح ساختار بودجه در سال ۱۴۰۰ دارد و با وابستگی آن به نفت مخالف است.

ناظران سهم بودجه شرکت صدا و سیما را در نظر گرفته اند ، زیرا این تعداد به ۲ هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است.

لازم به ذکر است که رسانه های خارجی از جمله العالم ، کوثر ، پرس تی وی و سایر کانال های غیرفارسی وابسته به رادیو و تلویزیون ایران هستند و این شبکه ها در پرداخت هزینه ماهواره و همچنین کارمندان خود مشکل داشته اند.