مراسم یادبود

فعالان حقوق بشر فاش کردند که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شامگاه دیروز، جمعه ۲۰ اسفند، بیش از ۲۰ نفر را که در مراسم یادبود صمد شعبانی در کرج شرکت کرده بودند، بازداشت کردند.

حمید آصفی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی، اعلام کرد که نیروهای جمهوری اسلامی به محل برگزاری مراسم یورش برده و تعدادی از حاضران از جمله الهام صالحی، سها مرتضایی، هاله صفرزاده، سمانه مرادی و علیرضا ثقفی را دستگیر کردند.

آصفی افزود که افراد بازداشت شده ابتدا پس از دستگیری به مکان نامعلومی منتقل شدند اما ساعاتی بعد تعدادی از آنان با قرار وثیقه آزاد شدند.

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد که نیروهای امنیتی با یورش، خشونت و ضرب و شتم خانم صالحی و آقای ثقفی، دو کنشگر کارگری، را دستگیر کردند.

آقای آصفی تاکید کرد: «یورش نیروهای امنیتی به مراسم یادبود آقای شعبانی بدون اعلام و اخطار قبلی صورت گرفته، و دلیل برخورد امنیتی جمهوری اسلامی با برگزاری چنین مراسم‌هایی، ترس جمهوری اسلامی از شاعران، نویسندگان و دگراندیشان، در زمان حیات و مرگ آن‌ها است».

صمد شعبانی، شاعر، نمایشنامه‌نویس و نویسنده اهل کرج که به مخالفت با نظام جمهوری اسلامی شهرت داشت، روز سه شنبه ۱۰ اسفندماه بر اثر بیماری جان خود را از دست داد.

شایان ذکر است حمله به مراسم یادبود این شاعر اولین بار نبود چرا که جمهوری اسلامی در حمله به چهره‌های فرهنگی و هنری و جلوگیری از برگزاری چنین جشن هایی سابقه طولانی دارد.