قیمت موز
قیمت موز از مرز ۵۰ هزار تومان گذشت!

قیمت موز از مرز ۵۰ هزار تومان گذشت؛ واردات موز با ارز 4200 تومانی انجام می‌شد که پس از اصلاح نظام یارانه ای واردات موز از ترجیحی به نصف تغییر کرد.

قیمت موز از مرز ۵۰ هزار تومان گذشت!

مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: موز در میدان میوه و تره بار کیلویی ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می شود و با احتساب سود قانونی در واحدهای خرده فروشی، کیلویی ۵۰ هزار تومان به فروش می رسد.

وی افزود: موز با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شد اما پس از تعدیل نظام یارانه‌ای، واردات موز از ارز ترجیحی به نیمایی تغییر یافت. دولت همچنین در قبال صادرات سیب و واردات موز برای واردکنندگان ۵ درصد معافیت گمرکی در نظر می‌گرفت که این تعرفه را نیز در نظر نگرفته است.

واردکنندگان در چند ماه گذشته قیمت موز را کیلویی ۲۷ هزار تومان نگه داشته اند

به گفته وی؛ دولت معافیت گمرکی ۵ درصدی را برای بازرگانان برای صادرات سیب و واردات موز برای واردکنندگان در نظر گرفته بود، اما این تعرفه را هم در نظر نگرفت.

این فعال صنفی با بیان اینکه واردکنندگان از دولت خواسته اند تا دو ماه ابتدایی واردات موز را ۴۲۰۰ تومان حساب کنند، گفت: فعالان این حوزه معتقدند در صورت عدم تغییر نرخ ارز در۲ ماهه نخست سال، تغییری نخواهند کرد. اجازه دهید قیمت افزایش یابد و موز در بازار افزایش یابد.

وی ادامه داد: واردکنندگان در چند ماه گذشته قیمت موز را کیلویی ۲۷ هزار تومان نگه داشته اند، در حالی که موز کیلویی ۳۰ هزار تومان برای واردکنندگان تمام می شود، بنابراین واردات با نظارت وزارت جهاد کشاورزی به تعهدات خود پایبند نیست. دیگر با قیمت قبلی وارد نمی کنند و توجیه اقتصادی ندارد، به همین دلیل قیمت این محصول را بالا بردند.