علیرضا قربانی

در پی ممنوعیت ورود خود به آمریکا هفته گذشته، علیرضا قربانی، خواننده مشهور ایرانی با انتشار ویدئویی دلیل ممانعت از ورود خود به آمریکا را اعلام کرد.

ایالات متحده آمریکا از ورود این خواننده مشهور ایرانی-کانادایی به خاک خود برای اجرای کنسرت جلوگیری کرده بود و توضیح داده بود که این ممنوعیت به دلیل انجام خدمت سربازی اجباری در سپاه پاسداران بوده است.

به نوبه خود، علیرضا اردکانی، مدیر اجرایی بنیاد غیرانتفاعی فرهنگ در لس‌آنجلس، فاش کرد: «آقای قربانی سوار هواپیما شد، روی صندلی خود نشست، اما تعدادی از ماموران اداره مهاجرت آمریکا وارد هواپیما شدند و او را بیرون بردند».

به گفته آقای اردکانی، بازجویی از این خواننده که تابعیت کانادا را نیز دارد حدود چهار ساعت طول کشیده و در نهایت به او گفته شده است که روادیدش لغو می‌شود و دیگر نمی‌تواند به آمریکا سفر کند.

قربانی با انتشار ویدئویی در اینستاگرام درباره اتفاقات رخ داده توضیح داد: «من برای اجرایِ کنسرتی با ارکستر پسفیک سیمفونیِ کالیفرنیا به آمریکا دعوت شدم. در بدو مراجعه و ورود به فرودگاه تورنتو، در ورود به بخش کنترل پاسپورت افسر مربوطه طبق روالی که همیشه هست، سوالات مختلفی را از همه می‌پرسند که برخی از این پرسش‌ها اینگونه است؛ مدت اقامت در آمریکا چقدر است؟ ویزایتان را از کجا گرفته‌اید؟کجا اقامت خواهید داشت و هدف از سفر چیست؟».

وی اضافه کرد: «من هم همه پرسش‌ها را جواب دادم. اما آن افسر به من گفت که به دلیل قواعد و قوانینی که هست، اجازه حرکت از بخش کنترل پاسپورت به آن طرف‌تر را نخواهید داشت و امکان ورود به خاک کشور امریکا با این ویزا وجود ندارد».

این خواننده مشهور همچنین اظهار داشت: «دفتر حقوقی می‌گوید که از سال ۲۰۱۹ قانونی را در آمریکا تصویب کرده‌اند که شامل همه افراد می‌شود؛ یعنی هر کسی که به هر نحوی با سپاه همکاری داشته باشد حق ورود به امریکا را ندارد؛ حتی کسی مثل من که دو سال و از سال‌های ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۱ در سپاه بوده‌ام و سربازی‌ام را در آنجا گذرانده‌ام».

وی تاکید کرد: «اینکه من دو تابعیتیِ کانادا هستم هم کذب است. این نکاتی است که در این خبر به شکلی نادرست بیان شده بود».