شخصی که اسناد محرمانه پنتاگون را فاش کرد، دستگیر شد
شخصی که اسناد محرمانه پنتاگون را فاش کرد، دستگیر شد

در روز پنجشنبه، نیروهای اف‌بی‌آی، جک تیشیرا را، عضو ۲۱ ساله گارد ملی هوایی ماساچوست، به اتهام افشای اسناد محرمانه پنتاگون، بازداشت کردند.

شخصی که اسناد محرمانه پنتاگون را فاش کرد، دستگیر شد

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، به خبرنگاران اعلام کرد که تیشیرا به دلیل درگیری در تحقیقات مربوط به برداشت، نگهداری و انتقال اطلاعات محرمانه ملی نظامی، توسط نیروهای اف‌بی‌آی بازداشت شده است. تیشیرا در سال ۲۰۱۹ به گارد هوایی ملی آمریکا پیوست و به عنوان متخصص فناوری اطلاعات در آنجا فعالیت می‌کرد.

براساس گزارشی از نیویورک تایمز، جک تیشیرا، سرپرست یک گروه خصوصی آنلاین با ۲۰ تا ۳۰ عضو بود که عمدتا مردان جوان و نوجوانان هستند و علایق مشترکشان اسلحه، بازی‌های ویدیویی و میم‌های اینترنتی نژادپرستانه است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در یک بیانیه با استقبال از بازداشت جک تیشیرا به دلیل افشای اسناد محرمانه پنتاگون، اعلام کرد که به معاون خود در امور امنیت و اطلاعات دستور داده است تا برای جلوگیری از وقوع موارد مشابه، روند دسترسی به اطلاعات در پنتاگون را مورد بازنگری قرار دهد.

اسناد پنتاگون

گزارش افشای اسناد پنتاگون که بیش از ده سند را در بر دارد، بر آن است که آمریکا به دنبال اطلاعات جنگ اوکراین بوده است و برای پی بردن به توان تسلیحاتی روسیه و اوکراین، حتی از کشورهای متحد خود جاسوسی کرده است. این اسناد به دنبال نیروهای آمریکایی و نیروهای متحد آنها در جنگ اوکراین و تلاش آنها برای اطلاعاتی در مورد توان نظامی روسیه و اوکراین هستند. همچنین اسناد حاکی از آن است که اسرائیل و کانادا نیز از این فرایند برای تحت نظارت قرار دادن متحدان خود استفاده کرده‌اند. البته تاکنون صحت این اسناد تایید نشده است.