شاهزاده رضا پهلوی خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق درباره جنایات جمهوری اسلامی شد
شاهزاده رضا پهلوی خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق درباره جنایات جمهوری اسلامی شد

شاهزاده رضا پهلوی در نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق در شورای حقوق بشر این سازمان برای بررسی «نقض گسترده و سیستماتیک» حقوق شهروندان ایرانی در جریان قیام سراسری علیه جمهوری اسلامی شد.

شاهزاده رضا پهلوی خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق درباره جنایات جمهوری اسلامی شد

شاهزاده رضا پهلوی در این پیام گفت: نه، خشونت جمهوری اسلامی علیه معترضان مسالمت‌آمیز جدید نیست؛ نه کارنامه تکان‌دهنده رژیم در اعدام‌های خودسرانه، شکنجه زندانیان سیاسی و و فهرست بلندی از دیگر جرایم ضد بشری.

وی افزود: متاسفانه تا امروز، سازمان ملل در ایجاد یک کمیسیون تحقیق برای شناسایی مسئولیت فردی اشخاصی که عامل و آمر چنین اعمال سوئی بوده‌اند، ناکام بوده است. همانطور که سایر قربانیان جهان از تحقیقاتی که در خور جنایاتی است که علیه آنها انجام شده است بهره‌مند شده‌اند، مردم ایران نیز شایسته چنین تحقیقاتی هستند.»

دادگاه‌های ایران قادر به اجرای عدالت‌ نبوده

در این نامه با اشاره به اینکه دادگاه های ایران قادر به اجرای عدالت نیستند و خود ابزاری برای سرکوب مردم بیگناه و مصونیت از مجازات مرتکبان جنایات هستند، آمده است: ناکامی سازمان ملل در اتخاذ تدابیر عملی تنها معافیت جمهوری اسلامی از مجازات را استمرار بخشیده و این رژیم را به ظلم بیشتر علیه مردم ایران تشویق کرده است.

در این نامه آمده است: در این لحظه تاریخی که مردم ایران با شعار «زن، زندگی، آزادی» خواستار حقوق بنیادین‌شان خود هستند، ما خواهان آنیم که سازمان ملل متحد نیز در کنار این مردم که برای آزادی و اعاده حیثیت‌شان مبارزه می‌کنند بایستد.

شاهزاده پهلوی تاکید کرد: آن روز به‌زودی فرا خواهد رسید که مرتکبان این جنایات یا در مقابل دادگاه‌های عادلانه در یک ایران دموکراتیک، یا دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شوند.