جهش جدید کرونا

قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر شیوع جهش جدید کرونا در کشورهای آفریقا و اروپا و آمریکا کاهش یافت.

قیمت نفت در ماه گذشته به ۸۶ دلار افزایش یافت اما اکنون به پایین ترین سطح خود در بیش از دو ماه گذشته رسیده است و اقتصاددانان می گویند که مشخص نیست این کاهش قیمت نفت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

در روزهای اخیر، ایالات متحده، بریتانیا و چندین کشور مصرف‌کننده نفت آسیایی توافق کردند که ده‌ها میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت آزاد کنند.

این کشورها اعلام کردند که آزادسازی این بشکه ها با هدف کاهش قیمت نفت انجام می شود، اما پس از هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع جهش جدید کرونا، این تصمیم تاثیر چندانی بر قیمت جهانی نفت نداشت.

روزنامه آمریکایی “رویترز” به نوبه خود گزارش داد که این نگرانی وجود دارد که عرضه جهانی نفت در سه ماهه اول سال آینده دوباره از مصرف فراتر رود.

شایان ذکر است که چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، هنوز تصمیم خود را برای آزادسازی ذخایر نفت اعلام نکرده است. و اگر چین تصمیم به آزادسازی ذخایر نفتی بگیرد، احتمالاً کاهش قیمت نفت را تسریع خواهد کرد.

ترس از سقوط قیمت نفت پس از اظهارات وزیر بهداشت بریتانیا که در آن اعلام کرد همه واکسن های موجود قادر به مقابله با سویه جدید ویروس کرونا نیستند، افزایش یافت.