امیر قطر

منابع ایرانی فاش کردند که پنجشنبه گذشته، ۳۱ تیر همزمان با روز سوم عید قربان، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر مخفیانه به ایران سفر کرده و به طور مخفیانه با ابراهیم رئیسی دیدار کرده است.

این منابع اظهار داشتند که این دیدار هفته گذشته به صورت مخفیانه انجام شده است و تأکید کردند که این دیدار اولین بازدیدی نیست که تمیم بن حمد آل ثانی به صورت علنی یا مخفیانه انجام داده است.

منابع ایرانی اظهار داشتند که این دیدار از این درجه از اهمیت بالایی برخوردار است و هدف آن تبریک عید قربان به رئیس جمهور جدید، ابراهیم رئیسی نبود.

مقامات قطر اعلام کرده بودند که سفر تمیم به ایران در یک ماموریت میانجیگری بین ایران و آمریکا و پرونده های دیگر انجام شده است.

◊    حمایت مالی قطر به سپاه پاسداران

سفر مخفیانه امیر قطر به ایران

در حالی که منابع ایرانی ما اظهارات مقامات قطر را تکذیب و تأکید کردند که هدف اصلی این دیدار بحث در مورد دو موضوع اصلی “حمایت مالی از سپاه پاسداران و طالبان” بود.

در این دیدار مخفی، امیر قطر از رئیسی و سایر مقامات ایران خواست كه وزارت امور خارجه و نهادهای رسمی ایران حمایت قطر از سپاه پاسداران را انكار كنند.

این درخواست تمیم صورت گرفت پس از انتشار اخبار تأمین مالی قطر به سپاه پاسداران ایران كه بسیاری از عملیات های تروریستی را انجام می دهد و در فهرست تحریم های آمریکا و اروپا قرار گرفت، است.

◊    طالبان متحد ایران خواهد بود

پس از انتشار این اطلاعات، قطر وزیر امور خارجه خود را برای رد کردن این موضوع و رسیدن به توافق با رهبری ایالات متحده، به آمریکا فرستاد.

همچنین در طی این دیدار، امیر قطر مقامات ایرانی را در مورد اوضاع افغانستان اطمینان بخشید و به آنها گفت که طالبان از خاک افغانستان علیه ایران استفاده نخواهند کرد و سیاست آن با تهران خصمانه نخواهد بود.

این منابع همچنین گفتند که تمیم در این مورد تضمین هایی را به ایران ارائه داد و توافق شد که روابط ایران و طالبان تحت حمایت قطر ادامه یابد.

◊    دیدار جواد ظریف و همتای قطری خود در تهران طی سفری اعلام نشده

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی یا جواد ظریف

در همین حال، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، صبح امروز، یکشنبه ۳ مرداد، طی سفری اعلام نشده به تهران رسید.

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر امروز با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار کرد و درباره عواقب انتشار اخبار حمایت قطر از سپاه پاسداران و طالبان گفتگو کردند.

دو وزیر همچنین در مورد آخرین تحولات در روابط دو جانبه و موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی گفتگو کردند.