ایران

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیته مشترک درباره توافق هسته‌ای در وین اعلام کرد که سانتریفیوژهای ایران باید نابود شوند.

نماینده روسیه، روز دوشنبه، ۲۲ آذر، در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی حاصل شده است، اما این پیشرفت سریع نبوده است.

وی در این گفت‌وگو تاکید کرد که مهمترین موضوع مورد بحث در مذاکرات وین، سانتریفیوژهای جمهوری اسلامی در سایت های غنی سازی اورانیوم هسته ای بود.

اولیانوف اظهار داشت: «با این سانتریفیوژها چه کار می‌ توانیم بکنیم؟ یک گزینه انتقال آنها به خارج جمهوری اسلامی است. گزینه دیگر نابود کردن آنهاست و گزینه بعدی نیز انبار کردن و پلمپ آنها تحت تضمین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است».

شایان ذکر است که بر اساس توافق برجام، ایران حق استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی سازی اورانیوم را ندارد و مجاز به نگهداری ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم ۳.۵ درصد غنی شده است.

اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خرداد امسال اعلام کرد که ذخایر اورانیوم کم غلظت جمهوری اسلامی به ۱۶ برابر حد مجاز رسیده است.

همزمان، کشورهای اروپایی رویکرد دولت جدید ابراهیم رئیسی به مذاکرات را «ناامیدکننده» توصیف و ابراز نگرانی کردند، در حالی که بریتانیا و آلمان به شدت از رویکرد جدید ایران انتقاد کردند