روایت جنجالی جواد موگویی، مستندساز نزدیک به دولت از اعتراضات ۹۸ و ۱۴۰۱
روایت جنجالی جواد موگویی، مستندساز نزدیک به دولت از اعتراضات ۹۸ و ۱۴۰۱

روایت جنجالی جواد موگویی، مستندساز نزدیک به دولت از اعتراضات ۹۸ و ۱۴۰۱؛ یک نویسنده و مستندساز نزدیک به حكومت ايران اظهار می‌کند که در زمان اعتراضات سال ۱۳۹۸، حکومت هول شده بود. او به وضوح می‌گوید که در اعتراضات آن سال، هیچگونه استفاده‌ای از ساچمه یا گلوله‌های پلاستیکی ندیده است و تمام گلوله‌هایی که از سوی نهادهای نظامی و امنیتی شلیک شد، دارای نوع جنگی بوده‌اند.

روایت جنجالی جواد موگویی، مستندساز نزدیک به دولت از اعتراضات ۹۸ و ۱۴۰۱

جواد موگویی در مصاحبه با سایت “اعتماد آنلاین”، که متن آن در روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه منتشر شد، با اشاره به آمار رسمی حکومت که تأیید کرد کشته‌شدن “۲۳۰ نفر” در اعتراضات سال ۹۸، اظهار داشت که در مقایسه با آن اعتراضات، نهادهای امنیتی در اعتراضات ۱۴۰۱ علاوه بر “گلوله جنگی”، از گلوله‌های “ساچمه‌ای و پلاستیکی” نیز استفاده کردند.

او در ادامه تأکید کرد که حتی استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی در اعتراضات اخیر، قابل کنترل بوده است و حكومت می‌توانست از این نوع گلوله‌ها برای مقابله با معترضان استفاده نکند و به جای آن “از گاز اشک‌آور استفاده کند”.

حکومت با معترضان به نحوی مماشات کرد

در تاریخ ۱۷ آبان سال گذشته، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی در یک نشست با دانشجویان دانشگاه صداوسیما، ادعا کرد که حکومت با معترضان به نحوی مماشات کرده است و آن‌ها را مانند “فرزندان خطاکار” خود می‌شناسد.

در نشست با دانشجویان دانشگاه صداوسیما، علی بهادری جهرمی به این صورت افزود: “برای دولت مثل آب خوردن بود که از همان روز‌های اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند و هر کسی را به خیابان آمد بزنند و این طوری مردم بترسند و از خانه خارج نشوند. اما این دولت هرگز چنین کاری نمی‌کند، چون معترضین را بچه و خانواده خود می‌داند.”