زندان اوین
رضا خندان مهابادی، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران اعلام کرد که مسئولان زندان اوین آنها را مجبور به انتقال رضا خندان، نویسنده و فعال سیاسی، از زندان به بیمارستان طالقانی کرده‌اند.

این کانون با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مسئولین زندان به دلیل تب بالا و پایین‌بودن میزان اکسیژن خون آقای خندان را به بیمارستان منتقل کرده اند.

بیانیه کانون نویسندگان همچنین توضیح کرد که با وجود تب، تنگی نفس، سرفه، ضعف شدید و بدن درد در روزهای گذشته، مسئولان زندان از انتقال وی به بیمارستان خودداری کرده و تنها به او مقداری دارو داده و سپس او را به بندش بازگشته اند. 

در این بیانیه همچنین آمده است که وضعیت سلامتی رضا خندان شبیه بکتاش آبتین، دیگر نویسنده ایرانی زندانی است و هر دوی آنها از تنگی نفس و سرفه‌های شدید رنج می برند.

این بیانیه ای اضافه کرد: «اما با اعتراض هم‌بندان و یادآوری اینکه رسیدگی دیرهنگام به آبتین جان او را در معرض خطر قرار داده، مسئولان زندان وادار شدند او را به بیمارستان طالقانی منتقل کنند».

کانون نویسندگان ایران جمهوری اسلامی را به استفاده از تیغ کرونا برای خلاصی از جان زندانیانی، که نتوانستند مقاومت خود را بشکنند، متهم کرد .

شایان ذکر است رضا خندان مهابادی از ۵ مهر ۱۳۹۹ در زندان اوین به سر می برد. و مقامات جمهوری اسلامی او را به اتهامات متعددی از جمله حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای جعفر پوینده و محمد مختاری، عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه داخلی کانون، و شرکت در مراسم سالانه احمد شاملو محکوم کردند.