آمریکایی

ترکیه شب امروز، چهارشنبه ۱ دی، از بازداشت یک دیپلمات آمریکایی در فرودگاه استانبول به دلیل فروش گذرنامه جعلی به یک شهروند سوری خبر داد.

اداره امنیت استانبول با صدور بیانیه ای اعلام کرد که یک دیپلمات اهل ایالات متحده که در کنسولگری آمریکا در لبنان کار می کرد با یک شهروند سوری در فرودگاه استانبول ملاقات کرد و به او پاسپورت جعلی برای سفر به آلمان به ازای دریافت ۱۰ هزار دلار، داد.

در بیانیه اداره امنیت استانبول، این دیپلمات با حروف اول “دی.جی.ک” نامیده شده و گفته شده است که پس از دستگیری و در بازرسی بدنی، ۱۰ هزار دلار و یک پاسپورت دیپلماتیک کشف و ضبط شد.

در بیانیه اداره امنیت استانبول آمده است که مقامات ترکیه عکس هایی از دیدار دیپلمات آمریکایی و تحویل لباس و گذرنامه به یک شهروند سوری در اختیار دارند.

مقامات ترکیه پس از بازپرسی، شهروند سوری را با قرار وثیقه آزاد کردند اما دیپلمات همچنان در بازداشت به سر می برد.

این بیانیه همچنین اظهار داشت که دیپلمات‌ها از مصونیت قضایی برخوردار هستند، اما مصونیت دیپلماتیک آنها در کشوری که در آن کار می‌کنند وجود دارد و نه در کشور دیگری، و بنابراین مصونیت دیپلمات بازداشت شده فقط در لبنان است.

شایان ذکر است که دولت ایالات متحده و وزارت خارجه آمریکا تاکنون در این مورد اظهار واکنش نکرده اند. همچنین سفارت آمریکا در ترکیه و لبنان به سؤالات خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره دستگیری “دی.جی.ک” پاسخی نداد.