فرمان خامنه‌ای

کارشناسان سیاسی و اقتصادی علت مخفیانه فرمان خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی را اعلام کردند.

شامگاه دیروز، چهارشنبه ۷ مهر، رسانه های جمهوری اسلامی اعلام کردند که رئیس جمهور ایران به وزرای صنعت و اقتصاد دستور داده است واردات هرگونه لوازم خانگی کره جنوبی را ممنوع کنند.

رسانه ها اعلام کردند که رئیسی نامه ای به محسن خاندوزی، وزیر اقتصاد و رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده و در آن دستور داده است واردات لوازم خانگی از چندین کشور به ویژه کره جنوبی را به طور کامل ممنوع کنند.

پیام خامنه‌ای به رئیسی

از سوی دیگر، پیامی شب دیروز در شبکه های اجتماعی منتشر شد که توسط علی خامنه ای به رئیسی ارسال شده بود و در آن نوشته بود: «گشایش واردات از کره جنوبی، راست باشد، به معنی شکستن کمر شرکت‌های لوازم خانگی داخلی است که تازه توانسته‌اند قدری روی پا بایستند».

شایان ذکر است که چندین شرکت به دلیل تحریم ها صادرات به ایران را ممنوع کرده اند، از جمله  شرکت سامسونگ و شرکت ال‌جی، که فعالترین شرکت‌ های خارجی لوازم خانگی بین‌المللی در ایران هستند.

اقتصاددانان همچنین اظهار داشتند که فرمان خامنه‌ای و رئیسی منجر به افزایش و گران بودن قیمت لوازم خانگی که قبلاً خیلی گران بود، می شود.