محاکمه خامنه‌ای

سه سازمان‌ “عدالت برای ایران”، “حقوق بشر ایران” و “با هم علیه اعدام” دادگاه بین‌المللی مردمی را برای محاکمه خامنه‌ای و دیگر مقامات سرکوبگر در جمهوری اسلامی اعلام کردند.

در بیانیه این سه سازمان آمده است که این محاکمه برای پیگیری پرونده متهمان این سرکوب که شامل مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران از جمله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی می شود، برگزار می شود.

 اعتراضات آبان ۱۳۹۸

در بیانیه این سازمان که دوشنبه ۱۵ شهریور منتشر شد، آمده است که همزمان با دومین سالگرد سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ در ایران، یک جلسه دادگاه تحت عنوان “دادگاه بین‌المللی مردمی آبان” از ۱۹ تا ۲۳ آبان در لندن برگزار می شود.

◊    قضات متشکل از وکلای بین‌المللی

در این بیانیه آمده است که محاکمه خامنه‌ای و دیگر مقام‌های سرکوبگر جمهوری اسلامی بر اساس شهادت صدها نفر و با هدف تعیین ماهیت جنایات روی داده در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و پاسخگو کردن مسئولان آن در سطح جهانی برگزار خواهد شد.

تعدادی از اعضای خانواده قربانیان، شاهدان عینی و معترضان در این محاکمه قرار است به صورت حضوری و مجازی در مقابل هیات از قضات متشکل از وکلای بین‌المللی شهادت دهند.

خانواده های قربانیان اعتراضات آبان ۹۸ در مورد سرکوب مرگبار اعتراضاتی که دو سال پیش در سراسر ایران توسط رژیم و عناصر آن از سپاه پاسداران، اطلاعات و دیگران رخ داد صحبت خواهند کرد.

◊    جنایت علیه بشریت و نقض شدید حقوق بشر

شایان ذکر است که مقامات ارشد جمهوری اسلامی مستقیماً در ارتکاب جنایات مربوط به اعتراضات آبان ۹۸ و جنایت علیه بشریت و نقض شدید حقوق بشر مشارکت داشته‌ اند و از جمله آن متهمان علی خامنه‌ای “رهبر جمهوری اسلامی”، ابراهیم رئیسی “رییس جمهوری فعلی و رییس پیشین قوه قضاییه”، حسن روحانی “رییس جمهوری پیشین” هستند.

همچنین محمود علوی “وزیر اطلاعات”، علی شمخانی “رییس شورای عالی امنیت ملی”، عبدالرضا رحمانی فضلی “وزیر کشور”، فرماندهان سپاه پاسداران، فرماندهان نیروهای انتظامی و شبه‌نظامی و فرماندهان استانها از متهمان این پرونده‌ هستند.