خدمات پزشکی

فعالان سیاسی وضعیت سلامتی سهیلا حجاب، زندانی سیاسی و از مخالفان حجاب اجباری را به دلیل نبود خدمات پزشکی در زندان کرمانشاه بسیار وخیم اعلام کردند.

سهیلا حجاب در زندان کرمانشاه به ویروس کرونا مبتلا شده بود و نزدیکان وی اعلام کردند که خدمات درمانی زندانیان زن در این زندان به دلیل تعطیلی بهداری به طور کامل متوقف شده است.

به نوبه خود، آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق، شامگاه پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه، در توییتر خود اعلام کرده بود که تست کرونای سهیلا به همراه ۱۳ زندانی دیگر در بند زنان زندان کرمانشاه مثبت شده است.

صادقی اضافه کرد: «بهداری این بند، به دلیل نبود پزشک متخصص، تعطیل است و فقط در صورت شرایط اورژانسی، اجازه انتقال زندانی به بیمارستان صادر می‌شود».

از سوی دیگر، سازمان‌های حقوق بشری از زندان‌ها به دلیل بی‌توجهی به سلامت زندانیان سیاسی، غیرنظامی و عقیدتی انتقاد کرده‌اند و اعلام کردند که بسیاری از زندانیان ایرانی به دلیل این موضوع جان خود را از دست داده‌اند. اما این بی توجهی در دو سال گذشته به دلیل اپیدمی کرونا جدی تر شده است.

گزارش های حقوق بشر همچنین نشان می دهد که بسیاری از زندانیان علیرغم رنج شدیدشان از ویروس کرونا، از دسترسی به دارو و خدمات پزشکی محروم هستند.

شایان ذکر است که نیروهای امنیتی ایران سهیلا حجاب را در خرداد ۱۳۹۸ بازداشت و در اواخر اسفندماه ۹۸ با قرار وثیقه سه میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد کردند.

سپس دادگاه انقلاب تهران به اتهامات تبلیغ علیه نظام، تشکیل گروه غیرقانونی، تشویش اذهان عمومی به قصد آشوب، و اجتماع و تبانی  به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.