حسین امیرعبداللهیان: حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم
حسین امیرعبداللهیان: حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در تاریخ پنجشنبه چهارم خرداد معلنی کرد که دولت ایران هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و بر تأکید بر تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید دارد.

حسین امیرعبداللهیان: حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم

آقای امیرعبداللهیان در اعلام خود بیان کرد که ایران ناخشنود است به خاطر تحریم تحصیل و آموزش زنان و دختران افغانستانی و این رفتار را با تناقض با تعالیم پیامبر (ص) می‌داند. وی تصریح کرد که اعتقاد دارد طالبان تنها یک بخش از واقعیت افغانستان است و نه کل افغانستان.

وزیر امور خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان، همچنین نگرانی خود را درباره درگیری‌های مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته در مرز ایران و افغانستان رخ داده است، بیان کرد و گفت که راهی جز تعامل بین دو کشور برای حل این مسائل وجود ندارد.

مذاکراتی با مقامات افغانستان داشته‌ایم

وی افزود: “ما در ارتباط با مسئله حقابه ایران از هیرمند، مذاکراتی با مقامات افغانستان داشته‌ایم و با تاکید بر قرارداد ۱۳۵۱، اعتقاد داریم که باید در این ارتباط به مسیر قانونی توجه شود.

در روز دوشنبه اول خرداد، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، اعلام کرد که حکومت طالبان به معاهده سال ۱۳۵۱ خورشیدی “تعهد دارد”.

همچنین، او تأکید کرد که مقامات ایران باید به خشکسالی در افغانستان و منطقه که همچنان ادامه دارد، توجه کنند. این اظهارات امیرخان متقی یک روز پس از پایان سفر هیئت نظامی ایران به کابل و برگزاری مذاکراتی درباره همکاری‌های مرزی دو کشور اعلام شد.

 

بحران ایران و طالبان؛ تهدید به اخراج پناهجویان و تنش در روابط دوکشور