پاسارگاد و آرامگاه کوروش

کاربران شبکه های اجتماعی به عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، پس از اظهارات اخیر وی در مورد بازنگری و تخریب پاسارگاد و آرامگاه کوروش حمله کردند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی ادعاهای عجیب و غیرقابل فهم در مورد مجموعه میراث جهانی پاسارگاد در موضعی مغایر با اصولی این وزارتخانه است.

چند روز پیش، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اظهار نظر عجیب را اعلام کرد و گفت: «امروز مردم شهر پاسارگاد به‌خاطر مقبره کوروش و قوانین ما نمی‌توانند ساختمان دوطبقه بسازند، درست کشاورزی کنند، چاه بزنند، دکل بزنند و من باید این مشکل را حل کنم». 

♦    عدم آشنایی و آگاهی و تخصص

باستان شناسان، شهروندان و فعالان ایرانی به دلیل اظهارات عجیب وزیر میراث فرهنگی حمله کرده و وی را به دلیل عدم آگاهی از وضعیت میراث جهانی پاسارگاد و آرامگاه کوروش مورد انتقاد قرار داده اند.

آنها همچنین عدم آشنایی و آگاهی و تخصص اطرافیان و مشاوران در مورد ثبت جهانی آثار تاریخی و مسائل مربوط را محکوم کردند.

برخی از کارشناسان باستان شناسی تاکید کردند: «وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تحت مدیریت ضرغامی و مشاوران خود به آثار تاریخی و باستانی کشور در خفا آسیب وارد کنند».

شایان ذکر است که مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد.