توطئه قتل جان بولتون
توطئه قتل جان بولتون؛ آمریکا و ایران به یکدیگر هشدارهایی تند دادند

توطئه قتل جان بولتون؛ پس از آن که وزارت دادگستری آمریکا یک «عضو نیروی قدس سپاه پاسداران ایران» را به توطئه برای کشتن جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ متهم کرد، آمریکا و سپس ایران به یکدیگر هشدار دادند.

توطئه قتل جان بولتون؛ آمریکا و ایران به یکدیگر هشدارهایی تند دادند

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای با اشاره به این خبر به جمهوری اسلامی هشدار داد که هرگونه اقدام علیه مقامات فعلی و سابق آمریکا عواقب سختی برای ایران در پی خواهد داشت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات، صبح روز پنجشنبه ۲۰ مرداد گفت: «جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام علیه شهروندان ایرانی به بهانه این اتهامات مضحک به شدت هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند که حق هر اقدامی در چارچوب حقوق بین الملل است و دفاع از حقوق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران برای خود محفوظ است.

چه کسی متهم به توطئه برای کشتن جان بولتون است؟

روز چهارشنبه، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که شهرام بورسفی، متولد تهران، معروف به مهدی رضایی، در استخدام افرادی در آمریکا برای کشتن جان بولتون به نمایندگی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست داشته است.

انگیزه احتمالی شهرام پورصفی از این اقدام «انتقام» کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران بوده است. قاسم سلیمانیدی ماه سال ۱۳۹۹ در فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ کشته شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش اخیر خود به اظهارات وزارت دادگستری آمریکا این اتهامات را «بی اساس» دانست.

ناصر کنعانی گفت که «بافته شدن این افسانه‌های نخ‌نما و بی‌اساس» در چنین مواردی «به یک رویه مکرر در سیستم قضایی و تبلیغات آمریکا تبدیل شده است».

هشدار کاخ سفید

در همین راستا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای به ایران هشدار داد که هرگونه اقدام علیه مقامات فعلی و سابق آمریکا عواقب جدی برای این کشور خواهد داشت.

مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به بیانیه وزارت دادگستری آمریکا توضیح داد: این را قبلا گفته ایم و باز هم خواهیم گفت: دولت بایدن در حفاظت و دفاع از همه آمریکایی ها در برابر تهدیدات خشونت آمیز و تروریسم کوتاهی نخواهد کرد.

جیک سالیوان افزود: “اگر ایران به هر یک از شهروندان ما حمله کند، خواه آنهایی که به خدمت به ایالات متحده ادامه می دهند یا آنها که خدمت کرده اند، حمله کند، با پیامدهای شدیدی روبرو خواهد شد.”