تورم در اسفندماه رکورد ۵۰ سال اخیر را شکست
تورم در اسفندماه رکورد ۵۰ سال اخیر را شکست

تورم در اسفندماه رکورد ۵۰ سال اخیر را شکست؛ نرخ تورم در ماه اسفند سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن، به نسبت ۶۳.۹ درصد افزایش یافته است که یک رکورد تاریخی در دوران جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

تورم در اسفندماه رکورد ۵۰ سال اخیر را شکست

بانک مرکزی ایران در روز یکشنبه ششم فروردین، گزارش تورم اسفندماه را منتشر کرد. با این حال، در این گزارش تنها به تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند نسبت به دور مشابه سال قبل اشاره شده است که نشان می‌دهد تورم سالانه در ایران به ۴۶.۵ درصد رسیده است.

“تورم” یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است که نشان‌دهنده افزایش نرخ قیمت‌ها در بازار است. در این گزارش، افزایش قیمت‌ها در اسفند پارسال نسبت به اسفند ۱۴۰۰ (تورم نقطه به نقطه) حدود ۶۳.۹ درصد بوده است. بانک مرکزی در این گزارش خود به تورم نقطه به نقطه اشاره نکرده است،

رکورد تاریخی در دوران حکومت فعلی

اما با مقایسه شاخص‌های قیمت محاسبه آن، می‌توان به این نتیجه رسید. به نظر می‌رسد بانک مرکزی به دلیل اینکه این رقم یک رکورد تاریخی در دوران حکومت فعلی محسوب می‌شود، به تورم نقطه به نقطه اشاره نکرده است.

“مرکز آمار ایران تأیید کرده است که تاخیر در انتشار نتایج نرخ تورم اسفند ۱۴۰۱ به دلیل تکمیل فرآیند تغییر سال پایه از ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰ بوده است.”