دادگاه آبان
تهدید شاهدان دادگاه آبان و خانواده‌های آنها به مرگ!

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به بستگان شاهدان ساکن خارج از کشور دستور داده‌اند که روابط با آنان را قطع کرده و شهادت آنها را به طور علنی محکوم کنند.

تهدید شاهدان دادگاه آبان و خانواده‌های آنها به مرگ!

۱۵ نهاد حقوق بشری با اشاره به آزارهای حکومت ایران علیه شاهدان دادگاه بین المللی مردمی آبان و خانواده های آنها، از سازمان های بین المللی خواسته اند تا اقدامات لازم را برای پایان دادن به اين فشارها انجام دهند.

اين ۱۵ گروه حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کردند که حداقل شش مورد بازداشت، احضار برای بازجویی، تهدید به مرگ و سایر اشکال آزار و اذیت شاهدان یا خانواده های آنها از آبان ۱۴۰۰، زمانی که اولین دوراين دادگاه برگزار شد.

امین و آرمان انصاری‌فر، پدر و برادر فرزاد انصاری‌فر، از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸، از جمله کسانی هستند که بازداشت شدند.

هشدار نهاد حقوق بشری درباره آزار شاهدان دادگاه بین‌المللی مردمی آبان

به گفته این سازمان‌های حقوق بشری، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی «به بستگان شاهدان ساکن خارج از کشور دستور داده‌اند که روابط خود را با آنها قطع کنند و شهادت آنها را علنا ​​محکوم کنند».

نیروهای امنیتی تهدید کردند که در صورت عدم رعایت آنها، خود را برای «مواجهه با عواقب آن» شامل بازداشت و صدمه‌های دیگر، «از جمله آسیب به کودکان»، آماده کنند..

در این بیانیه همچنین به رفتار ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز حکومت ایران با این افراد اشاره شده و خاطرنشان شده است که «برخی از خانواده‌ها از ترس امنیت خانواده‌های خود، آنها را تحت فشار قرار دادند تا در مقابل دوربین مطالب دروغ مقامات امنیتی را بازگو کنند».

از جمله حبیب مردوخی، پدر آرام مردوخی، یکی از شاهدان دادگاه بود که به اداره اطلاعات سنندج احضار و تحت فشار ماموران مجبور به ارائه اظهارات تصویری شد.