سینماگر ایرانی
بیانیه ۱۰۰ سینماگر ایرانی خطاب به ماموران امنیتی: سلاح را زمین بگذارید

بیانیه ۱۰۰ سینماگر ایرانی خطاب به ماموران امنیتی: سلاح را زمین بگذارید و به آغوش مردم بازگردید

بیانیه ۱۰۰ سینماگر ایرانی خطاب به ماموران امنیتی: سلاح را زمین بگذارید

حدود ۱۰۰ تن از سینماگران ایرانی روز یکشنبه هشتم خرداد با صدور بیانیه ای از ارتش جمهوری اسلامی خواستند سلاح های خود را زمین بگذارد و به سرکوب معترضان در ایران پایان دهد.

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به اینکه «فوج خروشان مردم ستم‌دیده از جای جای ایران فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبان سر داده‌اند»، گفتند: اکنون که خشم عمومی نسبت به فساد، دزدی، بی کفایتی، سرکوب و ظلم به موجی از اعتراضات مردمی منجر شده است، ما از همه کسانی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند می خواهیم سلاح های خود را بر زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند. ”

از امضاکنندگان این بیانیه می توان به مهناز افضلی، مجید برزگر، جعفر پناهی، لیلا حاتمی، پوران درخشنده، ابوالحسن داوودی، محمد رسول‌اف و کتایون ریاحی، مونا زندی، سامان سالور، علی مصفا و تهمینه میلانی اشاره کرد.

ریزش برج متروپل در آبادان

بیانیه اخیر سینماگران ایرانی به ریزش برج متروپل در آبادان اشاره دارد که منجر به اعتراضات گسترده در این شهر و همچنین بسیاری از شهرهای دیگر ایران شد.

در سال‌های اخیر، هنرمندان و چهره‌های معروف ایرانی به دلیل سکوت در قبال سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت مورد انتقاد گسترده قرار گرفته‌اند و در برخی موارد متهم به تبانی با جمهوری اسلامی یا منفعت‌طلبی به‌ویژه سکوت فیلمسازان ایرانی در رویدادهای بین المللی، مانند جشنواره فیلم کن که به تازگی به پایان رسیده است.

اما در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن که شامگاه شنبه به کار خود پایان داد، زر امیر ابراهیمی بازیگر ایرانی فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» علی عباسی پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره با مردم آبادان ابراز همدردی کرد.