بحران آب در شهر تهران: خطر خشکیدگی دریاچه آزادی تهران
بحران آب در شهر تهران: خطر خشکیدگی دریاچه آزادی تهران

بحران آب در شهر تهران: در سال ۱۹۷۴، تهران میزبان بازی‌های آسیایی بود و هرچند مسابقات قایقرانی جزء برنامه‌ها نبود، اما یک تفرجگاه و دریاچه زیبای مصنوعی برای این رقابت‌ها احداث شد. اما اکنون، این تفرجگاه و دریاچه به خطر نابودی مواجه است.

بحران آب در شهر تهران: خطر خشکیدگی دریاچه آزادی تهران

با گذشت بیش از نیم قرن از افتتاح مجموعه ورزشی آریامهر در تهران، که در آن تنها محل تمرین ملی‌پوشان قایقرانی در ایران است، متأسفانه دریاچه‌ای که بخش اساسی این مجموعه را تشکیل می‌دهد، با بحران آب روبرو شده است. به دلیل کاهش منابع آبی و مشکلات مدیریتی، بخش‌های بزرگی از این دریاچه اکنون قابل استفاده نیستند.

ما مجبور شده‌ایم حدود ۲۰ متر جلوتر از موقعیت اولیه قایق‌ها قرار بگیریم

رضا صابونچی، دبیر فدراسیون قایقرانی، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: “متأسفانه دریاچه مجموعه ورزشی آریامهر به دلیل کم آبی کوچک شده است و اسکله‌ها نیز اکنون به‌طور قابل توجهی دورتر از زمان افتتاح قرار دارند؛ بنابراین، ما مجبور شده‌ایم حدود ۲۰ متر جلوتر از موقعیت اولیه قایق‌ها قرار بگیریم. از هشت لاین قایقرانی که در اختیار داشتیم، تنها چهار خط مرکزی قابل استفاده می‌باشد.”

عملیات احداث مجموعه ورزشی آریامهر با معماری و طراحی عبدالعزیز فرمانفرمائیان از دریاچه آغاز شد. این دریاچه در ابتدا برای تأمین خاكريزهای استادیوم فوتبال مورد استفاده قرار می‌گرفت.