سپیده قلیان

شب گذشته، دوشنبه ۱۹ مهر، نیروهای امنیتی ایران فعال مدنی زن ایرانی “سپیده قلیان” را از خانه خواهرش در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

برادر سپیده، مهدی قلیان، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بیش از ۳۰ مامور زن و‌‌ مرد به منزل سپیده قلیان حمله کردند، او را ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کردند».

مهدی همچنین نشان داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تمام تلفن های همراه اعضای خانواده را در جریان هجوم به منزل‌ دخترش و دستگیری سپیده ضبط کردند.

سپیده قلیان چند هفته پس از آنکه بند زنان زندان بوشهر را “جهنم فراموش شده” توصیف کرد، دستگیر شد. وی نوشت که زنان زندانی این بند به جرم زن بودن و زندانی بودن تحت وحشیانه‌ ترین شکنجه‌ ها و ضدانسانی‌ترین شرایط ممکن نگهداری می‌شوند.

سپیده برای اولین بار توسط پلیس امنیت شهرستان شوش در تاریخ ۲۷ آبان ‌ماه ۱۳۹۷ به دلیل حمایت از کارگران تظاهرکننده شرکت نیشکر “هفت تپه” دستگیر شد و یک ماه بعد با قرار وثیقه آزاد شد اما او بعداً به پنج سال زندان محکوم شد.

این فعال مدنی برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد، و در  ۲۰ اسفند ۹۹ به زندان بوشهر منتقل شد، اما در ۲۸ مرداد ماه به دلیل ابتلای خود به ویروس کرونا به مرخصی اعزام شد.