کاهش

دولت جمهوری اسلامی اعلام کرده است که میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اخذ اقامت برای اتباع خارجی به حدود ۱۵۰ هزار دلار یا حدود ۹۰ هزار یورو کاهش یافته است.

ابوالفضل کوده‌ئی، از مدیران وزارت اقتصاد، پس از اعلام شکست طرح سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری برای دریافت اقامت پنج‌ساله در ایران حتی یک سرمایه گذار، وزارت اقتصاد فاش کرد که میزان سپرده‌گذاری لازم برای دریافت اقامت کاهش یافته است.

کوده‌ئی گفت: «این اقدام برای تشویق هرچه بیشتر اتباع کشورهای خارجی صورت گرفته و علاوه بر فرد سرمایه‌گذار، همسر، فرزندان ذکور زیر ۱۸ سال و اناث مجرد و پدر و مادر تحت تکفل آنها و همچنین کارشناسان مرتبط با شرکت فرد سرمایه‌گذار نیز از مزایای این مصوبه برخوردار خواهند شد».

دولت جمهوری اسلامی پس از افزایش نرخ مهاجرت از کشور و تلاش برای اخذ اقامت از کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات این پروژه را اعلام کرده بود.

بابک دین‌پرست، معاون وزیر کشور جمهوری اسلامی، اعلام کرد: «۲۶ ماه بعد از تصویب طرح سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری برای دریافت اقامت پنج‌ساله در ایران، این طرح حتی یک نفر متقاضی نیز نداشت و جواب نداد».

معاون وزیر کشور تاکید کرد که به دلیل بالا بودن رقم سرمایه‌گذاری، حتی یک پرونده درخواستی نیز در این چارچوب ارائه نشده است.