انفجار قیمت گوشت قرمز در ایران: افزایش چشمگیر در یک‌ماه گذشته
انفجار قیمت گوشت قرمز در ایران: افزایش چشمگیر در یک‌ماه گذشته

انفجار قیمت گوشت قرمز در ایران: افزایش چشمگیر در یک‌ماه گذشته؛ گزارش مرکز آمار ایران درباره تغییرات قیمت اقلام خوراکی در دی ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که قیمت‌های گوشت قرمز و سفید، فرآورده‌های گوشتی، انواع میوه، و شیر خشک در ایران در یک ماه گذشته روند افزایشی قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

انفجار قیمت گوشت قرمز در ایران: افزایش چشمگیر در یک‌ماه گذشته

به‌طور خاص، در گروه گوشت، گوشت گوسفند با ۱۰.۹ درصد، گوشت گاو یا گوساله با ۳.۹ درصد، و کنسرو تن ماهی با ۳.۱ درصد، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه گذشته داشته‌اند.

پس از اعلام افشای صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دام سبک کشور در اوایل دی‌ماه درباره افزایش قیمت دام زنده که به میزان ۴۵ هزار تومان اعلام شده بود، اظهاراتی داشت که این افزایش به طور ناگهانی و بدون پیشنهاد قبلی رخ داده است و از جانب او مشکوک بوده است.

کمبود مصرف گوشت در بین ایرانیان

در هفته اول دی‌ماه، خبرگزاری ایلنا گزارش داده بود که قیمت انواع گوشت قرمز در ایران به میزان حداقل هفتصد هزار تومان برای هر کیلوگرم افزایش یافته است. این افزایش قیمت در زمانی رخ می‌دهد که گزارش‌ها از کمبود مصرف گوشت در بین ایرانیان به دلیل افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر منتشر شده است.

به‌طور دیگر، گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در دی‌ماه ۱۴۰۲، نسبت به ماه قبل، قیمت هندوانه با افزایش ۱۷.۲ درصد، انار با افزایش ۱۳.۹ درصد، و شیر خشک با افزایش ۷.۸ درصد گران‌تر شده است.

در دی‌ماه، قیمت‌های تخم‌مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، رشته آش، ماکارونی، سس و رب گوجه فرنگی، چای خارجی بسته‌ای و چند کالای دیگر در فروشگاه‌های ایران افزایش یافته است.

اما برخی از کالاها کاهش قیمت نیز داشته‌اند. به‌طور دقیق‌تر، برنج ایرانی، روغن نباتی و مایع، پرتقال، و قند و شکر به گفته مرکز آمار ایران، در دی‌ماه قیمت‌هایشان را کاهش داده‌اند.