تحریم دیپلماتیک آمریکا

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، شب دیروز، جمعه ۱۵ بهمن، آغاز المپیک زمستانی پکن را زیر سایه کرونا و تحریم دیپلماتیک آمریکا و برخی متحدانش، رسما اعلام کرد.

در این مراسم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، امیر قطر، رئیس جمهور مصر، ولیعهد امارات متحده عربی، و همچنین روسای جمهور تاجیکستان، ترکمنستان و آرژانتین حضور داشتند.

تحریم

نخست وزیران پاکستان و مغولستان نیز از جمله کسانی بودند که برای شرکت در مراسم افتتاحیه به نمایندگی از سران کشورهای خود به پکن سفر کردند.

در این مراسم، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک به دستور تحریم های دیپلماتیک آمریکا علیه چین اشاره کرد و گفت: «این کمیته تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهد درگیر مناقشه سیاسی بر سر وضعیت حقوق بشر در چین شود».

1

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اضافه کرد: «اگر ما موضعی سیاسی بگیریم و در میانه درگیری‌ها و تقابل‌های قدرت‌های سیاسی گرفتار شویم، بازی‌ها را به خطر می‌اندازیم».

تحریم

این تحریم ها سرکوب دموکراسی توسط هنگ کنگ و آزار و اذیت اقلیت مسلمان اویغور چین را به عنوان برجسته ترین موارد بارز نقض حقوق بشر در این کشور ذکر کردند.

شایان ذکر است که ایالات متحده و تعدادی از کشورها از اصطلاح “نسل‌کشی” برای توصیف ظلم و ستم بر اقلیت مسلمان اویغور در چین استفاده می کنند.