اعدام سه زندانی
اعدام سه زندانی سنی‌مذهب در مشهد

اعدام سه زندانی سنی‌مذهب در مشهد،سه زندانی اهل سنت به جرم «بَغی از طریق عضویت در گروه سَلَفی حزب ‌الفرقان و عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران» به اعدام محکوم شدند.

اعدام سه زندانی سنی‌مذهب در مشهد

سه زندانی اهل سنت به جرم «بَغی از طریق عضویت در گروه سَلَفی حزب ‌الفرقان و عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران» به اعدام محکوم شدند.

حمید راست‌بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش» ناگهان اعدام شدند و “خانواده های آنها از آخرین ملاقات محروم شدند”.

 این سه زندانی صبح روز پنجشنبه  ۱۱ دی‌ماه در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شدند.

گروه همبستگی ملی اهل سنت ایران نیز بین سالهای 71 تا 76 فعالیت داشته است

این سه نفر در سال 94 توسط وزارت اطلاعات دستگیر و در سال 98 به اعدام محکوم شدند ، اما احکام آنها در مردادماه  سال جاری پس از تأیید حکم اعدام توسط دیوان عالی کشور اعلام شد.

در این پرونده ، پنج متهم دیگر به نام های فرهاد شاكری ، عیسی عید محمدی ، تاج محمد خرمالی ، حكیم عظیم گرگیج و عبدالرحمن گرگیج به اتهامات مشابه به اعدام محكوم شدند ، اما سرنوشت نهایی پرونده آنها گزارش نشده است.

گروه الفرقان از سال 71 تا 93 در استان های سیستان ، بلوچستان و خراسان جنوبی فعالیت داشت و دولت ایران این گروه را “تروریست” می داند.

گروه همبستگی ملی اهل سنت ایران نیز بین سالهای 71 تا 76 فعالیت داشته است.

اين سه زندانيان  طول دوران بازداشت شکنجه شدند و مأموران وزارت اطلاعات “آنها را با  ضرب و شتم ، اسپری فلفل  بر روی اندام‌های جنسی آنها پاشیدند و خانواده های آنها را به بازداشت و تجاوز کردند.”

 

در مردادماه  سال جاری ، هنگامی که حکم اعدام این 9 شهروند اهل سنت اعلام شد ، دولت آمریکا دولت ایران را به “سوء رفتار نامناسب قضایی” متهم کرد و خواستار لغو چنین احکامی شد.