اسدالله اسدى

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه ۵ خرداد تایید کرد که اسدالله اسدی، دیپلمات-بمبگذار محکوم شده ایرانی، از زندان بلژیک آزاد شده و به ایران برگشت.

بازگشت اسدالله اسدی به ایران

امیرعبداللهیان در توییتر خود در این باره نوشت: «آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از دو سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به‌ زودی وارد ایران عزیزمان خواهد شد.»

اسد الله اسدی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و کاظم غریب آبادی معاون بین‌الملل قوه قضائیه و رئیس ستاد حقوق بشر قرار گرفت.

مبادله زندانیان بین دو کشور

وزارت امور خارجه عمان روز جمعه پنجم خرداد اعلام کرد بلژیک و ایران با میانجی‌گری این کشور به توافقی برای مبادله زندانیان با یکدیگر دست یافته‌اند.

همزمان با این تحول، نخست‌وزیر بلژیک اعلام کرد الیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی آزاد شده است.

مقامات بلژیک از مدتها پیش خواستار آزادی «اولیویه وندکستله» شده بودند. او امدادگر ۴۲ ساله بلژیکی است که در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به اتهام «جاسوسی» به «۴۰ سال» زندان محکوم شد.

اسدالله اسدی هم دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در وین بود که، تیر ماه سال ۹۷ به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه بازداشت و در بهمن ۹۹ در دادگاه بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد.