دولت افغانستان
هاشم رئیس، والی استان جوزجان در دولت پیشین افغانستان

به گزارش وب‌سایت «مشرق‌نیوز»، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی یک مقام سابق دولت افغانستان را به اتهام جذب مهاجر برای اوکراین بازداشت کردند.

این وبسایت امنیتی نزدیک به سپاه پاسداران تایید کرده بود که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی هاشم رئیس، والی استان جوزجان در دولت پیشین افغانستان را بازداشت کرده اند.

یکی از دوستان هاشم رئیس به شرط فاش نشدن نامش گفت: «من او را چند روز قبل در استانبول ملاقات کردم. این‌جا خانه خرید و قصد داشت همین‌جا بماند، اما نمی‌دانم چرا به ایران رفت».

وی اضافه کرد: «نیروهای امنیتی ایران بیش از ۳۰۰ هزار دلار آمریکایی نیز از نزد هاشم رئیس ضبط کرده‌اند. مشخص نیست که این پول سرمایه شخصی هاشم رئیس بوده است، یا قرار بوده است برای مقاصد دیگری استفاده شود».

اگرچه گزارش وب‌سایت مشرق‌نیوز جزئیاتی در مورد اقدامات این مقام افغان ارائه نشده است، اما در ۳ فروردین امسال، وب سایت ایندیپندنت فارسی نوشت: «هاشم رئيس قصد داشت از میان مهاجران افغان ساکن ایران، نیروهایی را جذب کند و به اوکراین بفرستد که علیه روسیه بجنگند».

شایان ذکر است که تایید خبر بازداشت هاشم رئیس از سوی رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران پس از آن صورت گرفت که روزنامه جمهوری اسلامی در انتقاد از حامیان طالبان در ایران نوشت: «با وجود این کارهایی چون وارد کردن سلاح و سرباز‌گیری توسط تکفیری‌ها صورت گرفته ولی برخی در ایران دنبال تطهیر طالبان هستند».