اتاق بازرگانی ایران و سوئیس: دولت ترامپ به ایران اجازه خرید واکسن کرونا را داد

شریف نظام ماوی ، رئيس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس گفت که دولت دونالد ترامپ به ایران اجازه داده تا از بودجه منجمد خود در خارج از کشور برای خرید واکسن کرونا استفاده کند.

“نظام مافي” افزود که نمی داند وجوه منجمد ایرانی در کدام کشور استفاده شده است ، اما این امکان وجود دارد که وجوه متعلق به بانک مرکزی باشد.

مقامات اقتصادی ایران و آمریکا هنوز در این مورد توضیحی نداده اند.

و عبدالناصر همتی ، رئیس کل بانک مرکزی ایران ، قبلاً گفته بود که دستور لازم را برای پرداخت هزینه خرید واکسن کرونا داده است.

شریف نظام ماوی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا ، بر احتمال خرید این واکسن از طریق کانال سوئیس تأکید کرد و گفت: در چارچوب کانال سوئیس ، بانکی به نام “BCP” مجوزهای انجام کار مربوط به واکسن را دریافت کرده است.

به گفته وی ، این بانک “در گذشته و حتی در زمان تحریم های قبلی برای خرید غلات و سایر کالاهای اساسی با ایران همکاری کرده است.”

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس تأکید کرد: ایران به دلیل حضور در لیست سیاه کارگروه مالی ، در خرید واکسن کرونا در خارج از کانال سوئیس با مشکل روبرو است.

در حالی که مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش نویس قوانین مربوط به کارگروه اقدام مالی را مجدداً بررسی می کند ، “نظام مافي” از دولت ایران خواست با بررسی این قوانین ، بانک های ایرانی را از لیست سیاه خارج کند.

وی گفت: “حتی اگر آقای بایدن و ایالات متحده به توافق هسته ای برگردند ، ما همچنان با مشکل (FATF) روبرو خواهیم شد … این مشکلی است که خود ما ایجاد کردیم! باید یک راه حل فنی برای این مشکل پیدا شود.”