آیا دیپلمات‌های جمهوری اسلامی اسناد سفارت را در آلبانی سوزاندند؟
آیا دیپلمات‌های جمهوری اسلامی اسناد سفارت را در آلبانی سوزاندند؟

 دیپلمات‌های جمهوری اسلامی اسناد سفارت را در آلبانی سوزاندند؛ خبرگزاری رویترز گزارش داد که دیپلمات های ایرانی در ساعات اولیه روز پنجشنبه ۱۷ سپتامبر پس از قطع روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران و متهم شدن جمهوری اسلامی به انجام حملات سایبری در ماه ژوئیه، دیپلمات های ایرانی اسناد خود را قبل از ترک آلبانی سوزاندند.

آیا دیپلمات‌های جمهوری اسلامی اسناد سفارت را در آلبانی سوزاندند؟

یکی از شاهدان حاضر در محل به رویترز گفت که مردی را در داخل سفارت دید که کاغذها را به داخل بشکه زنگ زده می اندازد و شعله های آتش دیوارهای سفارت سه طبقه را روشن می کند.

ادی راما، نخست وزیر آلبانی روز چهارشنبه در یک سخنرانی ویدئویی کم‌سابقه گفت که به دیپلمات ها و کارکنان ایرانی دستور داده است سفارت خود را ببندند و ظرف ۲۴ ساعت کشور را ترک کنند.

آلبانی روابط خود را با ایران قطع کرد

نخست وزیر آلبانی با اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران گفت: «این واکنش شدید … کاملاً متناسب با شدت و جدیت یک حمله سایبری است که خدمات عمومی را فلج پاک کردن سیستم‌های دیجیتال و هک کردن سوابق دولتی، سرقت ارتباطات الکترونیکی داخلی دولت و ایجاد هرج و مرج و ناامنی در کشور کرده بود».

یک شرکت امنیت سایبری آمریکایی در ۱۳ مرداد اعلام کرد که حملات سایبری در پایان تیرماه که به طور موقت سیستم‌های اینترنتی چندین مؤسسه دولتی آلبانی را قطع کرد، احتمالاً توسط هکرهای دولت ایران و با هدف ایجاد اختلال در اینترنت انجام شده است. تجمع مجاهدین خلق در این کشور بوده است.

آمریکا و بریتانیا نیز حملات سایبری ایران به آلبانی را به شدت محکوم کردند و کاخ سفید هشدار داد که تهران با عواقبی روبرو خواهد شد.