آشکارسازی متهمان در پرونده فساد بزرگ واردات چای به ارزش دو میلیارد دلار
آشکارسازی متهمان در پرونده فساد بزرگ واردات چای به ارزش دو میلیارد دلار

مأمور ویژه ریاست جمهوری اعلام کرده است که مدیرعامل گروه کشت‌وصنعت دبش به اتهام فساد مالی بر اساس موارد مرتبط با واردات چای بازداشت شده و پس از صدور قرار وثیقه به ارزش پنج‌هزار میلیارد تومان، در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.

آشکارسازی متهمان در پرونده فساد بزرگ واردات چای به ارزش دو میلیارد دلار

در گزارش بازرسی ویژه ریاست جمهوری آمده است که مدیرعامل گروه کشت‌وصنعت دبش به اتهام فساد در واردات چای با مبلغ دو میلیارد دلار بازداشت شده و به وثیقه پنج‌هزار میلیارد تومان صدور شده است.

حسن درویشیان، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور، اعلام کرد که پرونده مدیرعامل شرکت چای دبش در یکی از شعب دادگاه‌های عمومی تهران در دست اقدام قرار دارد و او در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.

همچنین اعلام شد که حسن درویشیان، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور، اطلاع داده است که کارت بازرگانی شرکت چای دبش تعلیق شده و متهم پیش از بازداشت از خروج از کشور ممنوع شده است. او در ادامه اظهار کرد که این مسئله از اواخر سال گذشته به دنبال نامه ارسالی از سوی فعالان صنعت چای پیگیری شده و وزارت اطلاعات به عنوان ضابط قضایی موضوع را پیگیری کرده است.

ادعای کشف فساد توسط دولت در حالی مطرح شده است که در ابتدای بهار امسال، برخی رسانه‌های داخلی گزارش‌هایی از تخلفات شرکت مذکور منتشر کرده بودند. با این حال، مدیر این شرکت حداقل تا مهرماه که در یک مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، که به نظر می‌رسد به نزدیکی سپاه پاسداران مرتبط است، شرکت کرده بود، آزاد بوده است.

دولت به همراه کشف فساد، مدیران مربوطه را تا بالاترین سطح از مسئولیت‌های خود برکنار کرد

در تاریخ یکشنبه، بازرسی ویژه رئیس‌جمهور اعلام کرد که در پرونده چای، دولت به همراه کشف فساد، مدیران مربوطه را تا بالاترین سطح از مسئولیت‌های خود برکنار کرده و پرونده را برای صدور حکم به دستگاه قضایی ارجاع داده است.

گزارش بازرسی ویژه رئیس‌جمهور توضیح نداده است که کدام مقامات و مدیران در ارتباط با این پرونده برکنار شده‌اند. با این حال، اطلاعات نشان می‌دهد که شرکت مذکور در هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی، انحصار ۷۹ درصد از واردات چای به کشور را در دست داشته است.