آشکارسازی فساد: کشف فساد دو میلیارد دلاری در عرصه واردات چای
آشکارسازی فساد: کشف فساد دو میلیارد دلاری در عرصه واردات چای

در روز شنبه، ۱۱ آذرماه، رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که یک “گروه خاص” به ارزش دو میلیارد دلار در زمینه واردات چای به فساد مالی دست زده و اظهار کرد که این گروه ارز دریافتی را گرفته، اما کالاها را وارد ایران نکرده است.

آشکارسازی فساد: کشف فساد دو میلیارد دلاری در عرصه واردات چای

بر اساس گزارش منتشر شده در این روز، در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱، حدود سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار ارز نیمایی به یک گروه تجاری برای واردات چای و ماشین‌آلات اختصاص یافته است. اما این گزارش نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از این ارز در واقع به جای واردات، در بازار آزاد به قیمت بالا به فروش رفته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، ذبیح‌الله خدائیان، بدون اشاره به اسم این گروه تجاری، افزود که این گروه تاکنون هیچ تعهدی در خصوص واردات کالاها با ارز دریافتی به عنوان پرداخت ارزی به ایران را اجرا نکرده و برآورد می‌شود که مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ارز‌های دریافتی را به‌صورت مستقیم به سود خود نمی‌پردازد.

افشای فساد دو میلیارد دلاری

بعد از افشای “فساد دو میلیارد دلاری” در واردات چای و ماشین‌آلات توسط قوه قضائیه، دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرد که خود دولت این فساد را کشف کرده است. روز یکشنبه، ۱۲ آذرماه، بازرسی ویژه رئیس‌جمهور اظهار کرد: “در پرونده چای، دولت هم فساد را کشف کرد، هم مدیران مربوطه را تا بالاترین سطح برکنار کرد و هم پرونده را برای صدور حکم به دستگاه قضایی داد.”

گزارش‌های قوه قضائیه و اجرایی هنوز به نام این شرکت اشاره نکرده‌اند، اما برخی رسانه‌های داخلی “گروه کشت و صنعت دبش” را به عنوان شرکت متخلف معرفی کرده و از بازداشت اکبر رحیمی، مدیر این شرکت، خبر داده‌اند.