آجیل چهارشنبه سوری؛ هزینه‌ها و قیمت‌ها به طور جداگانه چقدر است؟
آجیل چهارشنبه سوری؛ هزینه‌ها و قیمت‌ها به طور جداگانه چقدر است؟

آجیل چهارشنبه سوری؛ هزینه‌ها و قیمت‌ها به طور جداگانه چقدر است؟؛ چهارشنبه سوری، یکی از جشن‌های سنتی ایرانی است که با تغییر سبک زندگی شهری، هزینه‌های آن به شدت افزایش یافته است.

آجیل چهارشنبه سوری؛ هزینه‌ها و قیمت‌ها به طور جداگانه چقدر است؟

قیمت‌گذاری موادی مانند آجیل و لوازم نورافشانی با در نظر گرفتن نرخ ارز، به گونه‌ای است که بار سنگینی بر خانوارها می‌گذارد. با افزایش نرخ ارز، قیمت مواد محترقه افزایش یافته و رونق بازار آن‌ها کاهش یافته است. به عنوان مثال، بسته‌های مختلف ترقه و سیگارت و کپسولی با قیمت‌هایی از ۲۵۰ هزار تا ۶۸۰ هزار تومان و منور و کهکشان دستی با قیمت‌های متغیر، در بازار عرضه می‌شوند.

بازار آجیل در چهارشنبه سوری، در حالی که فعالان این بازار سال جاری را سال رکود می‌دانند، با افزایش قیمت‌ها مواجه است و گران‌تر از سال گذشته عرضه می‌شود. تورم نیز باعث نگرانی‌های جدیدی در میان متقاضیان این محصولات مهم برای سبد معیشتی در آستانه نوروز شده است.

هرچند سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت آجیل چهارشنبه سورى را اعلام کرده و برای یک کیلو آجیل حداقل قیمت را ۳۱۰ هزار تومان معین کرده است، اما مشتریان در گشت و گزار در این میادین متوجه می‌شوند که علاوه بر کیفیت پایین محصولات، تفاوت قیمت با نرخ نامه حاکم وجود دارد و برخی از اقلام اعلام شده در بازار موجود نیستند.

قیمت آجیل

به گزارش اقتصاد ۲۴، قیمت آجیل در چهارشنبه سوری بازار امسال با افزایش بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته، به دلیل کاهش خرید مردم در این آیین ایرانی، افزایش یافته است.

اگرچه غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران اعلام کرده که قیمت آجیل در مقایسه با سال قبل افزایش نداشته است و حتی قیمت پسته تا حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است، اما در بازار این روزهای پرتقاضا، قیمت‌ها افزایش یافته و حداقل قیمت آجیل چهارشنبه سوری از ۵۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای هر کیلویی به فروش می‌رسد.