آب در سیستان و بلوچستان به فوق‌بحرانی رسیده؛ تجمع مردم در اعتراض به بی‌آبی
آب در سیستان و بلوچستان به فوق‌بحرانی رسیده؛ تجمع مردم در اعتراض به بی‌آبی

آب در سیستان و بلوچستان به فوق‌بحرانی رسیده؛ در عصر دوشنبه، نهم مرداد ماه، یک جمعیت از مردم زابل در شمال استان سیستان و بلوچستان با برگزاری تجمع، اعتراض خود را علیه بی‌توجهی دولت ایران به بحران بی‌آبی، طوفان شن و ریزگردها و نیز عدم تحقق حقابه رودخانه مرزی هیرمند به اثبات رساندند. سخنرانان این تجمع به وضوح بیان کردند که وضعیت بی‌آبی در این منطقه به یک مرحله فوق بحرانی رسیده است.

آب در سیستان و بلوچستان به فوق‌بحرانی رسیده؛ تجمع مردم در اعتراض به بی‌آبی

صدها تن از مردم زابل در این تجمع، که به عنوان “تجمع قانونی” توسط خبرگزاری‌های رسمی ایران توصیف شد، حضور داشتند. این اعتراض‌کنندگان خواستار حضور ابراهیم رئیسی، در این منطقه شدند و همچنین خواستار “تشکیل شورای عالی ستاد بحران سیستان” نیز بودند.

در این تجمع، معترضان پلاکاردها با شعارهایی چون «سیستان آب ندارد، سیستان هوا ندارد، سیستان معیشت ندارد»، «سیستان تشنه آب است، سیستان تشنه توجه است»، «ترک فعال ۳۰ ساله متولیان رودخانه‌های مرزی عامل وضعیت موجود است» و «حق آبه و هوای پاک» در دست داشته‌اند.

نابودی هامون، نابودی سیستان و نابودی تنگه احد ایران

در اعتراضات خود، معترضان با برخی از پلاکاردها بر لزوم “تشکیل شورای عالی بحران در سیستان” تأکید کرده‌اند و در برخی دیگر، با شعار “نابودی هامون، نابودی سیستان و نابودی تنگه احد ایران”، از منطقه شمال سیستان و بلوچستان به عنوان “تنگه احد ایران” اشاره کرده‌اند.

در این تجمع، بنری بزرگ با شعار «خاک از سرم گذشته، مرا آب می‌دهید؟» حمل می‌شد که همزمان به دو بحران ریزگردها و طوفان گرد و غبار و بحران بی‌آبی در سیستان و بلوچستان، به ویژه در شهرها و روستاهای شمال این استان اشاره دارد.