چرا زوج ایرانی از سوئد اخراج شده‌اند؟
چرا زوج ایرانی از سوئد اخراج شده‌اند؟

رادیو سوئد در گزارشی از اخراج یک زوج ایرانی پناهنده به این کشور خبر داده است. این زوج ایرانی به دلیل افشای همکاری‌شان با سپاه و طراحی به قتل رساندن سه یهودی از سوئد اخراج و به ایران بازگردانده شده‌اند.

چرا زوج ایرانی از سوئد اخراج شده‌اند؟

بر اساس این گزارش که دیروز سه‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، منتشر شد این مرد و زن ایرانی به نام‌های مهدی رمضانی و فرشته صانعی فرید در آوریل سال ۲۰۲۱ به ظن توطئه برای اقدام تروریستی در خاک سوئد بازداشت شدند.

در این گزارش آمده است که به دلیل فقدان مدارک کافی، آنها رسما تفهیم اتهام نشده‌اند و تنها بعد از هشت ماه بازداشت به ایران بازگردانده شده‌اند. به گفته معاون دادستان کل سوئد، زوج ایرانی در پی تحقیقات پلیس تهدید امنیتی تلقی شده و به همین دلیل از کشور اخراج شدند.

رادیو سوئد از قول منابع خود می‌گوید که مهدی رمضانی و فرشته صانعی فرید برای سپاه پاسداران کار می‌کردند و در حالی بازداشت شدند که مشخصات و نشانی و عکس‌های سه هدف خود را جمع‌آوری کرده‌ بودند.

رادیو سوئد هویت یکی از سه هدف این زوج ایرانی را آرون وِرشتوندیگ، مدیر شورای رسمی جوامع یهودی سوئد عنوان کرده است. آقای ورشتوندیگ تایید کرده که سرویس امنیتی سوئد در سال ۲۰۲۱ با او تماس گرفته و خبر داده است که او هدف بالقوه طرحی تروریستی بوده است.

مهدی رمضانی و فرشته صانعی فرید برای به دست آوردن پناهندگی سوئد خود را افغانستانی معرفی کرده و به‌ رغم ارائه مدارک جعلی به اداره مهاجرت توانسته بودند پناهندگی دریافت کنند.

دستگیری و اخراج این زوج ایرانی به دلیل همکاری با سپاه در توطئه قتل شهروندان یهودی، در حالی رخ می‌دهد که روابط سوئد و ایران بعد از آنکه قضات دادگاه عالی سوئد، حمید نوری، دستیار سابق دادستان زندان گوهردشت را به دلیل مشارکت در قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم کردند، دچار تنش شد.