چرا جمعی از خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی شکایت خود را در دادگاه نظامی پس گرفتند؟
چرا جمعی از خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی شکایت خود را در دادگاه نظامی پس گرفتند؟

جمعی از خانواده‌های کشته شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ شکایت خود را از دادگاه نظامی تهران پس گرفتند و اعلام کردند که این دادگاه «تحقیر حقیقت» است

چرا جمعی از خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی شکایت خود را در دادگاه نظامی پس گرفتند؟

روز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه، جمعی از خانواده های کشته شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ شکایت خود را از دادگاه نظامی تهران پس گرفتند و اعلام کردند که این دادگاه «تحقیر حقیقت» است و سیاست آن توسط ستاد کل نیروهای مسلح و علی خامنه‌ای از پیش تعیین شده است.

عباس صادقی وکیل دادگستری و یکی از خانواده های کشته شدگان این هواپیما با ارسال پیامی تصویری دلایل پس گرفتن این شکایت را اعلام کرد. آقای صادقی در حادثه حمله موشکی پدافند هوایی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، پسر و دخترش الوند، سهند صادقی، نوه اش سوفی امامی و عروسش نگار برقعی را از دست داد.

وی در پیام تصویری خود گفت: فجیع ترین تحقیر حقیقت در این دادگاه صورت می گیرد و به همین دلیل روز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ شکایت خود را پس گرفتیم.

این دادگاه نه صلاحیت، نه توانایی و نه اراده رسیدگی مستقل و بی‌طرفانه به این پرونده را دارد

این وکیل و یکی از اعضای خانواده کشته شدگان پروازپی‌اس۷۵۲ افزود: معتقدیم این دادگاه نه صلاحیت و نه توانایی و نه اراده رسیدگی مستقل و بی طرفانه به این پرونده را دارد.

عباس صادقی با اشاره به تکذیب‌های مقامات جمهوری اسلامی در سه روز اول پس از هدف‌گیری پرواز پی‌اس۷۵۲، گفت: در سه روز اول پس از سرنگونی هواپیما، با نشر اکاذیب و دروغگویی، با تخریب بناهای تاریخی جنایت و از بین رفتن آثار جنایت، ستاد کل نیروهای مسلح مدعی شد که هواپیما بر اثر “خطای انسانی غیرعمد” سرنگون شده است و سه روز بعد این موضوع توسط فرماندهی تایید شد.

پدر سهند و الوند صادقی افزودند: «بر اساس این «خطای انسانی» نقشه راه و خط مشی تحقیقات دادسرا تنظیم شد و کارشناسان دادگاه چیزی جز مأموران نظامی نبودند و حقیقت را از قتلگاه به مسلخ رساندند.”