حسن روحانی

آیا در مورد مرد رهبری ایران کنجکاو هستید؟ حسن روحانی رئیس جمهور سابق ایران است او در سال ۲۰۱۳ این سمت را بر عهده گرفت. در این پست وبلاگ نگاهی دقیق تر به سوابق، فعالیت سیاسی و دیدگاه های وی در مورد سیاست خارجی خواهیم داشت.

بیوگرافی حسن روحانی .

حسن روحانی سیاستمدار ایرانی و هفتمین رئیس جمهور ایران است که از ۳ اوت ۲۰۱۳ تا ۳ آگوست ۲۰۲۱ حکومت كرد. وی همچنین وکیل حقوق اسلامی، دانشگاهی، دیپلمات سابق و روحانی اسلامی است. او از سال ۱۹۹۹ در شورای رهبری ایران، از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱ در مجمع تشخیص مصلحت نظام و از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۲۱ عضو شورای عالی امنیت ملی بوده است. حسن روحانی با بیش از چهار دهه سابقه فعالیت در سیاست، نامی برای خود دست و پا کرده است. در ایران و بین المللی روحانی در سال ۱۹۴۸ در سرخه، استان سمنان، ایران به دنیا آمد و در سال ۱۹۷۲ در رشته حقوق از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. پس از آن، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته حقوق از دانشگاه گلاسکو کالدونین اسکاتلند دریافت کرد. روحانی پس از آن در نقش‌های سیاسی مختلفی از جمله نایب رئیس مجلس ایران، رئیس شورای عالی امنیت ملی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و اخیراً به عنوان رئیس‌جمهور ایران خدمت کرده است.
زندگی سیاسی

زندگی سیاسی حسن روحانی از سال ۱۹۹۹ به شدت با شورای رهبری ایران، از سال ۱۹۹۱ تا با مجمع تشخیص مصلحت نظام و از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۹ به شورای عالی امنیت ملی پیوند خورده است. اصلاحات اجتماعی و اقتصادی او همچنین در دوران ریاست جمهوری خود برای بهبود روابط دیپلماتیک ایران با سایر کشورها به ویژه ایالات متحده تلاش کرد. روحانی در مذاکره بر سر توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ موفق بود که فعالیت های هسته ای ایران را در ازای کاهش تحریم های بین المللی علیه این کشور محدود کرد. علاوه بر این، او همچنین توانست روابط صمیمانه خود را با اتحادیه اروپا برقرار کند. با این حال، دوران تصدی او بدون بحث نبود، زیرا تلاش های او برای اصلاحات اجتماعی و اقتصادی با انتقاداتی از داخل و خارج از ایران مواجه شده است.

وضعیت اقتصادی در دوره ریاست جمهوری روحانی چگونه بود؟

شاخص های عملکرد در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی عامل دیگری است که کارنامه روحانی را در انتهای فهرست روسای جمهور قرار داده است. بیشترین کاهش ارزش پول ملی در دوران ریاست جمهوری وی اتفاق افتاد و شاخص فلاکت اقتصادی به بالاترین حد خود رسید.

ارقام رشد فساد سرسام آور شد و دولت در زمینه فسادآفرینی با سیاست‌های غلطی چون تعیین دستوری دلار ۴۲۰۰ تومانی، نظام چند نرخی و مداخلات مکرر در قیمت گذاری به اوج جدیدی در زمینه فساد رسید. علیرغم اینکه آمارهای اقتصادی برای این دوره مهندسی شده است، تردیدی وجود ندارد که ایران به مرزهای ابرتورم نزدیک شده و نرخ بیکاری به بالاترین حد خود رسیده است.

برخی از افراد از جمله شخص روحانی به تحریم های شدید و سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ اشاره می کنند که نوعی «جنگ اقتصادی» را بر کشور تحمیل کرده است. البته تحریم ها تاثیر منفی داشت، اما اینکه ادعا کنیم مشکلات و ناکامی های اساسی روحانی به این عامل خارجی تقلیل پیدا کرده است، اشتباه بزرگی است. بر اساس برآوردهای کارشناسان، ۳۰ درصد مشکلات اقتصادی ایران متاثر از تحریم ها و ۷۰ درصد دیگر ناشی از سوء مدیریت، بی کفایتی، مشکلات ساختاری و فساد است.

شکست برجام

از سوی دیگر، روحانی در شکست برجام نقش داشت و حتی اگر ترامپ رئیس جمهور نمی شد، مشکل به نوعی پیش می آمد. بر اساس اظهارات روحانی، دولت اوباما با شرط محدود شدن حل و فصل به مناقشات هسته ای موافقت کرد که مقدمه ای برای مراحل بعدی حل و فصل همه مناقشات خواهد بود. اما مشابه توافق هسته ای سعدآباد، روحانی با علم به اینکه آقای خامنه ای اجازه چنین کاری را نمی دهد، در کنار جواد ظریف، اوباما و کری را فریب دادند.

روحانی نه اراده و نه توانایی تعمیم برجام را به سایر حوزه‌های تنش با آمریکا و تغییر سیاست خارجی تندرو آن داشت. این عامل بستر اصلی برای بی ثبات کردن برجام و خروج دولت ترامپ از برجام بود. سیاست عمیقا مخرب منطقه ای جمهوری اسلامی در دوره موسوم به اعتدال با شدت ادامه پیدا کرده و سپاه قدس از قبل قدرتمندتر بود. در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، شکاف با سپاه نسبتاً بیشتر بود.

اِنسیه عرفانی: دیگر نمی‌توانستم برای یک دیکتاتوری وحشی کار کنم

اعتراضات در دوران حسن روحانی

‘نه به گران’، دی ۱۳۹۶

چند ماه پس از روی کار آمدن دولت دوم روحانی، اعتراضاتی در آذرماه آغاز شد که از بسیاری جهات بی سابقه بود.

تجمعاتی که در مشهد در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت آغاز شده بود، خیلی زود به شهرها و مناطق دیگر کشور کشیده شد و مضامین اعتراضی دیگری به خود گرفت. «نه به گرانی» به «مرگ بر دیکتاتور» تبدیل شد و تجمعات به درگیری با پلیس تبدیل شد.

کشتار آبان ۹۸

از ۲۴ تا ۲۹ آبان ۱۳۹۸ بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک ایران صحنه اعتراضات مردمی بودند. اعتراضات که با سه برابر شدن قیمت بنزین در یک شب آغاز شد، به سرعت ارکان نظام ایران را هدف گرفت.

شعارها از اعتراض به اوضاع اقتصادی به سیاسی تبدیل شد و مردم شعارهای سرنگونی جمهوری اسلامی سر دادند و عکس آیت الله خمینی و خامنه ای را پاره کردند.

۱۵۰۰ نفر در این اعتراضات کشته شدند

سرنگونى هواپیمای اوکراینی

شلیک به هواپیمایی مسافربری ۷۵۲ خطوط هوایی بین المللی اوکراین غم‌انگیزترین بحران امنیتی است که در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی رخ داده است.

سپاه پاسداران ایران یک فروند هواپیمای مسافربری را که از تهران به مقصد کیف در حال حرکت بود سرنگون کرد و ۱۷۶ مسافر کشته شدند.

منابع :