ابراهیم رئیسی
واکنش های بین المللی به پیروزی ابراهیم رئیسی

پیروزی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که در پی تأثیر فراخوان برای تحریم انتخابات با نرخ مشارکت پایین‌تری نسبت به دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری حاصل شد، با واکنش های مختلفى از سوی مقامات بین‌المللی و تعدادی از رهبران جهان همراه شد.

نماینده كنگره آمریكا: انتخاب رئیسی، «معمار قتل‌عام هزاران زندانی سیاسی»، مایه شرمساری‌‌

جو ویلسون ، نماینده کنگره ایالات متحده همزمان با انتخاب ايران و انتصاب رئيسى به عنوان مدیرعامل توییت کرد: انتخاب یک تندرو مسئول قتل‌عام زندانیان سیاسی مایه شرمساری است.

جو ویلسون نماینده کنگره نوشت: “این مایه شرمساری است که شاهد یک انتخابات باشیم که (ریاست‌جمهوری) به یک مذهبی تندرو، رئیسی، واگذار می‌شود، معمار کشتار هزاران زندانی سیاسی تحویل داده شود. مردم ایران شایسته بهتر از این هستند.”

ابراهیم رئیسی ، به جای در مورد جنایات علیه بشریت مورد تحقیق قرار گیرد، به مقام ریاست جمهوری رسیده

روز شنبه ، ۲۹ خرداد ، عفو بین الملل بار دیگر درخواست خود را برای تحقیق در مورد نقش ابراهیم رئیسی را در آن چه که واشنگتن و گروه‌های مدافع حقوق بشر «اعدام‌های فراقانونی هزاران زندانی سیاسی» در سال ۱۳۶۷ خوانده‌اند، تکرار کرد.

دبیرکل عفو بین الملل اگنس کالامارروز شنبه ، ۲۹ خرداد گفت: “ابراهیم رئیسی ، به جای در مورد جنایات علیه بشریت – از جمله قتل ، ناپدید شدن اجباری و شکنجه – مورد تحقیق قرار گیرد، به مقام ریاست جمهوری رسیده. “

 ابراهیم رئیسی كه مسئول از فجیع ترین جنایات تاریخ ایران، رییس‌جمهور شد

ونزل میچالسکی ، مدیر دیده بان حقوق بشر آلمان ، در توییتر خود نوشت كه ابراهیم رئیسی مسئول برخی از فجیع ترین جنایات تاریخ ایران و عضوکمیته چهارنفره كه دستور اعدام هزاران زندانی سیاسی را در این زندان صادر كرده است.
او رییس‌جمهور شدن رییسی در سرکوب و انتخاباتی ناعادلانه را “تضعیف بیشتر حقوق بشر” توصیف کرد.

آنها که از ریاست جمهوری رئیسی استقبال کردند

واکنش سیدحسن نصرالله به پیروزی رئیسی

دبیرکل حزب الله لبنان ، شنبه ، در پیامی در توئیتر ، اولین واکنش به انتخابات ریاست جمهوری در ایران را نشان داد و برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیروزی سید ابراهیم رئیسی را تبریک گفت.

پوتین و اسد برای رئیسی پیام تبریک فرستادند

رهبران و مقامات کشورهای مختلف با ارسال پیامهایی به ابراهیم رئیسی پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفتند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اولین رهبر خارجی بود که پیام تبریک فرستاد. وی در نامه ای که از طریق سفارت روسیه در تهران برای ابراهیم رئیسی ارسال کرده است ، نوشت: “امیدوارم که فعالیت جنابعالی در این موقعیت عالی به توسعه بیشتر همکاری های دو جانبه در زمینه های مختلف و همکاری در امور بین الملل کمک کند.”

بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه نیز به رئیس جمهور سخنان انتخاباتی خود تبریک گفت و اظهار داشت که وی مشتاق همکاری با رئیس جمهور جدید ایران برای تقویت روابط بین دو کشور است.