زن در کردستان

عضو کمپین ژیوانو، بهار زنگی بند، اظهار داشت که دست کم ۱۶ زن در کردستان ایران به دلایل مختلف، از جمله انگیزه های ناموسی یا خشونت خانگی، کشته شدند.

آقای زنگی بند توضیح داد که سال گذشته ۱۳۹۹، گزارش های مربوط به خشونت علیه زنان، کشته شدن بیش از ۱۶ زن در کردستان به دلیل خشونت خانگی و ناموسی در جمهوری اسلامی را تأیید کرد.

شایان ذکر است که روزنامه های ایران سال گذشته موارد قتل و خشونت علیه زنان را از جمله قتل ریحانه عامری، دختر ۲۲ ساله کرمانی به دست پدرش با میله آهنی، بریدن سر رومینا اشرفی دختر ۱۳ ساله تالشی به دست پدرش، و کشتن فاطمه فرحی در آبادان از سوی همسرش که پسرعموی وی نیز بود، منتشر کرده اند.

به نوبه خود، عبدالرحيم تاج‌الدین، مدیر ارشد سابق وزارت کار اظهار داشت که استانهای ایلام، اردبیل، کردستان، اردبیل، سیستان وبلوچستان، آذربایجان شرقی، فارس، کرمانشاه، خوزستان و ایلام، بیشترین تعداد پرونده های قتل‌ به بهانه ناموس را دارند.

تاج‌الدین همچنین گفت آخرین پرونده قتل زنان در کردستان دیروز، شنبه ۱ آبان، در روزنامه الشرق منتشر شد که در آن فاش کرد که یک ماه پیش، یک دختر ۱۳ ساله در مریوان سوزانده شد اما نام و پرونده وی در رسانه ها منتشر نشد.