عراق و ایران قرارداد ۵ ساله واردات گاز را امضا کردند
عراق و ایران قرارداد ۵ ساله واردات گاز را امضا کردند

عراق و ایران قرارداد ۵ ساله واردات گاز را امضا کردند؛ عراق و ایران قرارداد ۵ ساله واردات گاز را امضا کردند؛ وزارت برق عراق اعلام کرد که یک قرارداد واردات گاز به مدت ۵ سال با ایران امضا شده است، و حجم واردات گاز به حداکثر ۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.

عراق و ایران قرارداد ۵ ساله واردات گاز را امضا کردند

به گفته این بیانیه که در روز چهارشنبه ۹ فروردین در سایت وزارت برق عراق منتشر شد، مقدار واردات گاز در طول فصول مختلف و بر اساس نیازهای برق تولیدی تغییر خواهد کرد و “حجم گاز تأمین شده با توجه به نیازهای ما برای تولید برق خواهد بود.”

ایرنا، این توافق را با عنوان “تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق” منتشر کرده است و اعلام کرده است که این قرارداد با در نظر گرفتن “سبدی از انواع پرداخت‌ صورتحساب” بین مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و وزیر برق عراق در بغداد امضا شده است.

ایران با مشکل کمبود شدید گاز روبرو است، با این حال، این کمبود در زمستان‌ها بسیار بیشتر است و در تابستان‌ها کمتر است. همچنین، بالاترین سطح مصرف برق در عراق در فصل تابستان رخ می‌دهد. بنابراین، طبق قرارداد جدید، ایران در فصل تابستان میزان بیشتری از گاز را تأمین و در فصل زمستان میزان کمتری را به عراق تحویل خواهد داد.

ایران از سال ۱۳۹۶ با صادرات گاز به عراق آغاز کرد و طبق قرارداد موجود، متوسط روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز را به عراق تحویل می‌دهد.

دو کشور از سال گذشته در مذاکرات برای تمدید یا امضای قرارداد جدید گازی به فعالیت پرداخته بودند.

کمبود شدید گاز در زمستان‌ها

به علت کمبود شدید گاز در زمستان‌ها، ایران در سال‌های گذشته صادرات گاز به عراق را محدود کرده و در برخی موارد حتی به صورت کلی متوقف نموده است؛ این موضوع منجر به بحران برق در عراق شده است.