ظریف اعتراف کرد که با رهبران طالبان کار کرده است

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران ، گفت كه مقامات ایرانی با رهبران طالبان معامله و ملاقات می كنند و تأكید كرد كه اعضا و رهبران طالبان به ایران سفر می كنند.

ظریف در مصاحبه با شبکه “طلوع نيوز” افغانستان که روز گذشته پخش شد ، افزود: “ما دولت افغانستان را از تمام گفتگوها و گفتگوهای خود با طالبان مطلع کرده ایم. ما در بسیاری از موارد به دولت افغانستان کمک کرده ایم که به کمک نیاز دارد.”

ظریف اعتراف کرد که “با طالبان کار کرده است” و گفت: “اما ما تصمیم نداریم با آنها درباره آینده افغانستان تصمیم بگیریم و معاهدات را امضا کنیم.”

و ظریف گفت: “ما به رهبران طالبان اسلحه نمی دهیم و طالبان مجروح را معالجه نمی کنیم ، اما گفتگوهای جدی با جنبش داریم و من شخصاً با ملا برادر در تهران ملاقات کردم.”

وزیر امور خارجه ایران در مورد حضور رهبر سابق طالبان ملا اختر منصور در ایران گفت: “ما هرگز نگفته ایم که با طالبان کاری نداریم. البته ، به گفته من ، آن سفر با نام مستعار بود. ”

در این قسمت از جلسه ، سرهنگ دوم ظریف س :ال کرد: “برای مدت دو ماه؟” وی به وی پاسخ داد ، “من این را نمی دانم.”

قابل ذکر است که اختر محمد منصور معروف به ملا اختر منصور پس از مرگ محمد عمر به رهبر طالبان تبدیل شد و در زمان حکومت طالبان در افغانستان ریاست وزارت هواپیمایی ملی را بر عهده داشت.

اختر منصور ، كه تحت تعقيب آمريكا بود ، پس از ترك ايران ، در ژوئن ۲۰۱۶ در حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در بلوچستان پاكستان كشته شد.

نخست وزیر خارجه ایران ابراز بی اطلاعی از وجود ستادی برای رهبران طالبان در ایران کرد

در همین حال ، وزیر امور خارجه ایران ابتدا ابراز بی اطلاعی از وجود مقر فرماندهی طالبان در ایران کرد و سپس گفت: “ممکن است افرادی در ارتباط با طالبان به ایران منتقل شوند اما چیزی به عنوان ستاد یا پایگاه در ایران وجود ندارد.”

وی همچنین اظهار بی اطلاعی از وجود “شورای طالبان مشهد” و “کمیته زاهدان” طالبان کرد و گفت: “ما ۳ میلیون افغان در ایران داریم.”

ظریف درباره به رسمیت شناختن طالبان یا به رسمیت نشناختن آنها به عنوان تروریست ، اظهار داشت: طالبان در هر صورت گروهی در داخل افغانستان هستند که اقدامات تروریستی انجام داده اند و امروز لازم است که طالبان بخشی از راه حل آینده افغانستان باشند نه کل راه حل آینده افغانستان.

از سوی دیگر ، وزیر امور خارجه ایران ، در بخشی دیگر از مصاحبه ، در مورد گفتگوهای آمریکا با طالبان گفت: “آنچه به ایران و افغانستان آسیب می رساند این است كه ایالات متحده بنشیند و با طالبان توافق نامه امضا كند و می خواهد این توافق نامه به مردم افغانستان تحمیل شود.”