روز دانشجو

روز ۱۶ آذر ماه هر سال در تقویم روز دانشجو نامگذاری شده است.

در این روز در سال ١٣٣٢، سه دانشجوی دانشگاه تهران ، مصطفی بزرگنه ، احمد قنداشی ، و آذر (مهدی) شریعه رضوی ، در یک جنبش اعتراضی گسترده دانشجویان علیه استعمار خارجی و استبداد داخلی جان خود را فدا کردند.

هنگامی که یک دانشجو در دانشگاه است ، علاوه بر تکمیل دوره ، شخصیت و رفتار پیچیده ای را رشد می دهد و به نوعی شهروند کاملاً آگاه و مسئولیت پذیر دانشجو می شود. این در جامعه شناسی توسعه “شخصیت رشد” نامیده می شود.

به عبارت دیگر ، دانش آموز در مسیری قرار می گیرد که در آن دانش به دست می آید و بینش حاصل می شود و به نوعی “دانش” و “بینش” باید با هم باشند و مکمل یکدیگر باشند.

هر ساله جشن شخصی روز دانشجو با استقبال گسترده دانشجویان دانشگاه های دولتی در این دانشگاه ها برگزار می شود.

سخنرانی روحانی به مناسبت روز دانشجو لغو شد

مهمانی روز دانشجو که قرار بود حدود ۱۶ آذر ماه برگزار شود ، لغو شده و تاریخ برگزاری این مراسم به چند روز آینده موکول شده است.

بر اساس گزارش ها ، مهمانی اين روز که قرار بود امروز با حضور رئیس جمهوری ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و روسای دانشگاه برگزار شود ، لغو و به روزی دیگر موکول شد.

غلام ردا غفاری ، معاون وزیر فرهنگ در وزارت علوم ، اظهار داشت: “امروز ، ۱۶ آذر ماه، هیچ برنامه رسمی برای روز دانشجو نداریم.